Trädfällning (arborist)

Friskrivning vid skada

24 inlägg 7549 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Friskrivning vid skada

TrioBrake  
#606063 Hej på er!

Var och kikade på ett jobb här i veckan, där kund har en modell större träd som dessutom är dött.... Och den vill dom såklart få ner, problemet är att trädet står i en hundgård och precis bakom trädet står det en ladugård, bredvid trädet löper en lågspänningsledning åt andra hållet är deras bostadshus med allt vad nu det innebär.... Så enda stället som är mindre dåligt är rakt fram, dock så finns det en jordkällare typ 10-15 m framför trädet och man skulle isåfall behöva lägga trädet rakt över jordkällaren, samt att man måste lägga ner ledningen som man fäller trädet rakt fram...... Så frågan är, behöver man skriva något kontrakt om att man inte är ansvarig för potentiella skador som kan uppstå? Och isåfall hur ska det se ut?

Jag påpekade risken vid besöket men dom tog det hela med ro och sa typ " Eh, i värsta fall får man väl mura skiten om det går sönder"

Jag tänkte ta in skylift och plocka den i bitar för att undvika onödiga skador men dom var tveksamma till det pågrund av kostnaden som blir..... Så ja :???:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Friskrivning vid skada

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606067 Jag tänkte föreslå lastbil med gripsåg i kranen men vill de inte ens bekosta en lift så är hade jag nog avböjt jobbet

Användarvisningsbild

Re: Friskrivning vid skada

TrioBrake  
#606073
gnisten83 skrev:Jag tänkte föreslå lastbil med gripsåg i kranen men vill de inte ens bekosta en lift så är hade jag nog avböjt jobbet



En lastbil kommer ej åt trädet

   TS
Avatar Fallback

Re: Friskrivning vid skada

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606083 Ett sånt jobb och billigt hör inte ihop. Det är min åsikt.
Gör inte en alldeles för låg "kundbudget" till ditt problem.
Du har ju så många risker som var och en leder till kostnader om det går snett. Vad är några maskintimmar i det sammanhanget.
Elverket tar inte ner sådant där hos er? Eller bryr dom sej inte sista vägen fram till elmätaren?

Som du beskriver det är det "gambling" att lita på flera sorters tur i samma jobb.
Jo, det är lätt att låta träd stå inpå hus och växa sej stora, men det kostar risk/pengar att få undan det.

Avatar Fallback

Re: Friskrivning vid skada

röjar kalle  
#606089 Skriv ett papper om att du fäller trädet över jordkällaren på deras ansvar.Som jag läser mellan raderna så får jag dåliga vibbar av sånt folk annars kan det bli så du får stå för en ny jordkällare.Privat personer är bökiga att ha att göra med lata som faan får inte kosta något men vill heller inte göra något själva.Som tidigare talare sagt kanske bäst att avböja.Det finns bättre kunder som förstår att saker kostar pengar.

Avatar Fallback

Re: Friskrivning vid skada

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606093 Kommer du göra avtal med dem (friskriva dej) så kan det ha betydelse om de är privatpersoner (konsumentlagstiftningen) eller om de gör avtal med dig såsom näringsidkare. Det ska du vara medveten om.
Att friskriva sej gentemot privatperson som köper tjänst av dig som företag, kommer kanske inte bli lätt att få vattentätt.
Förutsätter att du har certifikat i ordning (körkort) och försäkring som lirar ihop med det. I så fall ska du kanske kolla hur sugna ditt försäkringsbolag är att backa upp dig vid eventuellt försäkringsfall. De kan ju hävda att du varit oaksam om risktagandet varit omotiverat stort och att arbetet borde du insett skulle skett med andra metoder.

Som företagare som säljer en trädfällningstjänst förväntas du att inte hålla på med "gambling" och att frisskriva dej. Det kan naturligtvis gå företag emellan, men att dra igenom sågen, säga "oj då, nu fick ni problem" och sen åka utan ansvar. Nja, det funkar knappast så.

Trädfällning kan man knappast tala om olyckor i samband med heller. Trädet har stått länge och man har gott om rådrum att eliminera riskerna, göra rätt.
Mina kommentarer var det.

Användarvisningsbild

Re: Friskrivning vid skada

TrioBrake  
#606100 Även fast att kunden tyckte att det inte gör något om jordkällaren kommer till skada så känns det "skumt" helt klart. Det får helt enkelt bli skylift annars får det va

   TS
Avatar Fallback

Re: Friskrivning vid skada

Blondin 750  
#606101 Jag tycker att Orsa har formulerat sig väl, gör jobbet ordentligt eller låt bli, det luktar verkligen som en dag bättre spenderad på soffan istället för att skaffa sig problem genom jobb. Det blir helt enkelt billigast så!🙂

Avatar Fallback

Re: Friskrivning vid skada

ulfgustav  
#606103 Om du tar på dig jobbet och det blir strul så kan du ju räkna med att din renome skadas och att du förlorar i längden. Alt är att du offererar att utföra jbbet med hjälp av skylift och ev andra extra hjälpmedel, se till att det blir bra betalning för jobbet

Användarvisningsbild

Re: Friskrivning vid skada

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606106 Nej friskriva dig går inte. Rätt försäkring och utbildning (certifikat) gör att det går på försäkringen. För privatpersoner vanligen deras hemförsäkring sen kompenserar de sig via ditt försäkringsbolag.
Så ska du ändå göra jobbet se till att få betalt med råge. Med tanke på RUT så blir det ändå ett bra pris till kund. Tycker de att det är för dyrt, avstå.
Rent praktiskt så kommer man ganska långt med stångsåg, vinsch och stege.

Avatar Fallback

Re: Friskrivning vid skada

Tralsmo  
#606107 Plocka ner trädet med hjälp av aborist.
Vill dom inte ta den kostnaden så tacka nej till jobbet.

Har anlitat aborist själv så ja vet ganska bra hur det funkar.
Snabbt , smidigt å odramatiskt.

Avatar Fallback

Re: Friskrivning vid skada

Hugin  
#606111 Reagerar också på att trädet "står i en hundgård". - Hur instängd blir du vid fällning? Finns reträttvägar åt flera håll, då trädet faller?
Många risker att överväga ... .

Avatar Fallback

Re: Friskrivning vid skada

Piraboin  
#606117 skylift eller arborist är det enda om man ej kommer åt det med lastbil eller en grävmaskin med gripsåg
att fälla över jordkällaren även om kunden går med på det, så kan kunden ändra sig när väl skadan är gjord på källaren och kräva dig på ersättning och om han ej går med på det hänvisa till en annan firma och säg åt kunden att han ska begära en offert från en arborist eller liknande

Användarvisningsbild

Re: Friskrivning vid skada

anersimyra  
#606118 Som ” uvskogen ” skriver så ska försäkrad egendoms försäkring reglera skadan och din försäkring ska i sin tur reglera kostnaden med kundens bolag. Men flera bolag har trots försäkringsrättsliga överenskommelser svängt 180 grader och försöker slippa sitt åtagande. Vid en skada genom annan än egendomsägaren tvingas då egendomens ägare att själv ställa krav hos motpartens bolag in minsta detalj, det om nu den försäkrade egendomens bolag vägrar att ersätta skadan.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Friskrivning vid skada

röjar kalle  
#606161 Nu blir det som vanligt med alla möjliga scenarier ditten och datten konsumentlagen och hans mormor.Skriver man bara ett papper och dom får skriva under inför vittnen.Så skulle jag vilja se vilket försäkringsbolag eller rättslig instans som ger dom rätt.Kafé jurister finns på varenda tradarfik i hela Svea rike tydligen här på forat också. :wink:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar