Om kedjor för knuttimmring

Kommentar  6 inlägg  662 visn.  2 följer
Användarvisningsbild

Om kedjor för knuttimmring

Isaisa  
#604407 Förlot min svenska (=Är inte svenskprokig)

Hurudan är bra motorsogkedja för detta arbete. Tilverkare, filning (något spesial me det?)
Har läst nästn alla trådar om filning under motorsågar och handhållet men finner inget läpligt...

Kanske jag börjar göra en lada eller koja...

Vänliga hälsningar $

TS
Logosol
Användarvisningsbild

Re: Om kedjor för knuttimmring

Slurfi  
#604408 Oregon S56 AdvanceCut verkar intressant enligt nåt test jag läste på nätet.
Vore perfekt med en batterisåg när man slöjdar osv.

Forestboy  
#604412 Går bra att timmra med vanlig sågked.Köp en makitabatterisåg och ett filset, då klarar du dig långt!

Användarvisningsbild

halvproffs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604413 Din svenska är helt okey! Håller med övriga. Batterisåg är nog bra. Det lilla jag timrat är att en liten lätt såg har flera fördelar mot en större.
Jag har använt en liten Stihl med 12" svärd. Lite enklare om du vill runda av någonting tex och när knutarna skall sågas. Vid långdrag föredrar jag en större såg om stocken inte är färdigfräst redan. Lycka till och bilder vill vi ha sen 😉

dwurg  
#604415 Jag har en vanlig såg med vanlig kedja till långdraget, och en mindre såg med 1,1 mm kedja till knutning. Går bra att knuta med större grejor också men då brukar man få slipa om kedjan lite för dom blir lite för aggressiv annars.

Användarvisningsbild

Isaisa  
#604761 Tackar för era åsikter.
Jag fick plats på en kurs var man lär sig hur man gör hus av rundtimmer (och vad var den andra varianten )

Kanske jag skriver något senare. Det är ju svårt och tar mycket tid, att hitta rätta ord. Och fingrarna är som morötter på tangentbordet,

MVH $

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).