Skogsröjning

Frågor gällande upphandling...

28 inlägg 6593 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Frågor gällande upphandling...

Exempel  
#602877 Hejsan!

Ska möjligtvis delta i en upphandling gällande röjning av ledningsgator åt ett mindre lokalt elbolag. Och undrar då om det är standard att man anger ett km/hektars pris? Eller om det finns möjlighet till att kunna gå på timme istället då det inte är ett stort elbolag och att det dessutom skall erbjudas trädfällning av riskträd samt högkvistning.

Skall väl tilläggas att man är helt grön när det kommer till offentliga upphandlingar :roll:



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Frågor gällande upphandling...

Avslutat-02  
#602892 Där tror jag att @uvskogen
Eller @anersimyra skulle kunna hjälpa till.

Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602899
Exempel skrev:Hejsan!

Ska möjligtvis delta i en upphandling gällande röjning av ledningsgator åt ett mindre lokalt elbolag. Och undrar då om det är standard att man anger ett km/hektars pris? Eller om det finns möjlighet till att kunna gå på timme istället då det inte är ett stort elbolag och att det dessutom skall erbjudas trädfällning av riskträd samt högkvistning.

Skall väl tilläggas att man är helt grön när det kommer till offentliga upphandlingar :roll:


Antar det är ett kommunal bolag som upphandlar enligt LOU (Lagen om offentlig upphandling).
I ett sådant underlag ska det tydligt framgå hur de vill ha ditt pris specificerat, dvs per timme eller kilometer eller vad de nu hittar på.
För egen del så har jag valt att aldrig offerera själv med eget bolag i offentliga upphandlingar. Går alltid tillsammans med något större bolag som får stå som anbudsgivare och med mig som ue. Skälet är att jag är för liten för att "ta på mig" allt som de brukar kräva få svar på.
Dessutom så offererar jag aldrig annat än per timme, då risken blir för stor för mig annars.
Men är bolaget litet så kanske det kan vara ide att gå själv, beror väldigt mycket på hur förfrågningsunderlaget ser ut. Tyvärr har utvecklingen inom LOU lett fram till underlag som är fullständigt nedlusade med märkliga och i mitt tycke ovidkommande krav. Allt från jämställdhetsplaner till detaljerade specifikationer på vilken kedjeolja du använder.
Så något enkelt rakt svar har jag svårt att ge då det bero på förutsättningarna i just ditt fall. "anersimyra" tror jag har omfattande erfarenhet av kommunala upphandlingar i större sammanhang/företag.

Avatar Fallback

Re: Frågor gällande upphandling...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602910 Du skriver "lokalt elbolag". Då är det inte LOU som gäller och är inte en offentlig upphandling. Även om det skulle råka vara kommunen som äger hela bolaget.

Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602911 För kommunal bolag gäller alltid offentlig upphandling oavsett hur stora dom är. Dock är det inte LOU som gäller utan det är LUF som är tillämplig när det är ett kommunalt bolag in energi branschen.

Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602933
Defender skrev:För kommunal bolag gäller alltid offentlig upphandling oavsett hur stora dom är. Dock är det inte LOU som gäller utan det är LUF som är tillämplig när det är ett kommunalt bolag in energi branschen.

Är det inte så att den välja LUF eller LOU beroende på vad de tycker passar bäst vid varje upphandling?
Är lite osäker här så korrigera mig gärna, många år sen nu som jag berördes av LUF (Banverket)

Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

svampbob  
#602942 Är det offentlig upphandling så måste man svara exakt på det som efterfrågas. Är det kr/ha så går det inte att komma med kr/tim. Då blir ditt anbud förkastat. Jag har råkat ut för det några gånger t.ex. då jag har missat att bifoga något strunt dokument.

Avatar Fallback

Re: Frågor gällande upphandling...

ÅsaNisse  
#602950 Det ska stå i UF (upphandlingsföreskrifterna) om "sidoanbud" accepteras eller inte. Står det inget så kan du lägga in ett sidoanbud med dina Kr/ tim, men du måste först sätta pris på det som efterfrågas. Du kan ju sätta lite höga priser på km och Ha så kanske de tittar på dina timpriser istället.

Avatar Fallback

Re: Frågor gällande upphandling...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602967 Vi vet fortfarande inte om det verkligen är en offentlig upphandling. Det kan ju trådskaparen kolla ett varv till.

Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603031
Uvskogen skrev:Är det inte så att den välja LUF eller LOU beroende på vad de tycker passar bäst vid varje upphandling?
Är lite osäker här så korrigera mig gärna, många år sen nu som jag berördes av LUF (Banverket)


Nej man kan inte välja. Lagen är väldigt tydlig vilken som skall tillämpas. LUF ger mera friheter och större belopp för direkt upphandling

Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603032
Skogsola skrev:Vi vet fortfarande inte om det verkligen är en offentlig upphandling. Det kan ju trådskaparen kolla ett varv till.


Skall man vara petig så måste alla elnätsbolag göra offentlig upphandling även om dom är privata. Det har att göra med att dom har en dominerande marknadsställning (monopol)

Avatar Fallback

Re: Frågor gällande upphandling...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603034 Vet dom det och bryr de sig..?

Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603036 Antagligen inte, många som inte vet detta

Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

Vardon  
#603044 Var noga med att läsa ordentligt, som sagts innan du ska svara på det de vill ha sen ska du läsa noggrant. Det är det de inte frågar på men som ska göras du tjänar pengar på

Användarvisningsbild

Re: Frågor gällande upphandling...

anersimyra  
#603075 Vad många stupar på och som även kan gälla lite större aktörer är avsaknad av erfarenhet av specifika arbetsuppgifter. Ingår till exempel arboristtjänster i viss utsträckning inom ett naturvårdsuppdrag så kan man inte bara uppge att man tillhandahåller dessa tjänster. Som regel efterfrågas flertalet skriftliga referenser från liknande uppdrag, och då ofta referenser från just kommunala/statliga uppdrag. Efterfrågas minst tre referenser så är det just tre som är ett minimum. Själv så gör jag sen ett antal år detsamma som ” uvskogen ” och deltar som UE då jag har ett stort antal referensuppdrag att erbjuda till aktörer som saknar dessa referenser vid kommunala upphandlingar. Ett problem vid upphandlingar kan vara att upphandlingsavdelningens tjänstemän som formulerar kraven i upphandlingen har dålig uppfattning om vad uppdraget kräver i praktiken och ställer rent löjliga krav i upphandlingen. Den sista upphandlingen där jag deltog höll vi nära på att missa då jag saknade ” utbildningsbevis ” RA.. :shock: för att kvalificera mig som UE var jag alltså tvungen att skaffa ett bevis på att jag kände till röjsågen och dess delar, att jag fått en genomgång av röjning av klent sly och grästrimmning.. :lol: :lol: :lol: vid tidigare upphandlingar där jag deltagit så godtogs bevis på beställd kurs av de delar som saknades, men vid den sista så var det ett fysiskt utbildningsbevis ( plastkort ) som var ett benhårt krav.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).