ATV och UTV i skogen

Varningsord

4 inlägg 2869 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varningsord

Ent  
#602637 Jag vill bara dela denna incident. Jag hade pysslat med att släpa undan ett nerblåst träd hemma. Jag hade fäst timmersaxen i kroken på framvinschen, och hakat fast saxen i frontbågen. Just då var wiren inte var helt inlindad, den hade lite slack. När jag skulle köra undan hjulingen tvärdrog det styret max åt höger. (Som tur var från stillastående så farten var bara ett par km/h).

Det visade sig att timmersaxen hoppat av från frontbågen så att wiren släpade på marken. Då hade själva vinschkroken hakat fast i snökedjan på insidan av framhjulet så att den drogs med. Till råga på allt hade spetsen på kroken trängt igenom insidan på däcket.

Däcket går väl att fixa och det blev inga andra skador, men om man färdats i lite högre fart kunde det ha blivit en snabb sorti till höger och slutat i träfracken.

Ett varningens ord alltså, se alltid till att vinschwiren är inlindad vid förflyttning och att eventuella tillbehör inte kan ramla ner och fastna kring hjul och drivaxlar.

Men det här vet ju redan ett barn ...

God Jul och jobba säkert :-bd



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Varningsord

tallen100  
#602638 Sånt där är lurigt men lätt hänt, och särskilt farligt på en hjuling som både går snabbt plus att föraren sitter ganska oskyddad..

Avatar Fallback

Re: Varningsord

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602671 Skönt att de bara blev materiella skador.
Nåt liknande hände farsan för massor av år sen med en Super Major med naturligtvis en takmonterad griplastare o en vinch därbak.
Saxen hakade fast med ena haken i snökedjan o den andra i fästet till vinschen.
De gick sakta på körvägen men traktorn kastade rätt ut i skogen, inget annat hände.
Hade de hänt under vägkörning hade läget blitt nåt helt annat.
Senast redigerad av gnisten83 tor 26 dec 2019, 09:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Varningsord

halvproffs  
#602690 Bra tråd! Finns många farliga saker att belysa vid arbete med maskiner.
Oftast är det farten tillsammans med en förare som tror att hen är odödlig som gör en atv farlig.
I låg fart är det branta backar som är farliga.
Sjäkv har jag inte råkat ut för något med atv-er trots ca 700 timmar bakom styret.

Det farligaste jag jobbat med är då vajerkranen.
Svårt att ha bra kontroll vid vinchning och lastning.
En gång kunde jag inte ha spelet rakt bakåt pga stenar så jag spelade snett åt sidan. Då går ena lyftarmen av så hela vajerkranen far i backen med en jädra smäll. Som tur är stod jag på rätt sida och drog i spaken. Utan den turen hade jag varit död. Detta var en av flera incidenter på 80talet.
1991 fick jag se en vagn med styrning ch griplastare och priset var bra så jag slog till direkt. Hade den i 17 år och utan problem. Bästa investeringen för säkerhet jag gjort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).