Avverkning (slutavverkning)

Drivningskostnad

29 inlägg 8321 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Drivningskostnad

Flygarn  
#599491 Fick ett erbjudande av Forimp AB Arvika, som avverkade hos min skogsgranne. De ville "snygga till" i ena änden på mitt skifte. Där stod några granar som inte såg ut att må bra samt några torra granar. Ingen oländig terräng med 200m skotarväg över nytt hygge på grannmarken.
Av slutredovisningen framgår följande:

Sortiment
Sågtimmer 67st 19,83m3 fub Belopp 10825
Massaved barr 21,01m3 fub Belopp 6513
Massaved löv 4,24m3 fub NoN 0
Sågbar kubb 13,00m3 fub
Bränsleved 29,60m3 fub Beloppp 5328



Totalt 87,68m3 fub Belopp 25073

Drivningskostnader
Övrig avverkning Rottne H11 12 tim Apris 1225,00 Belopp 14700
Skotning 9tim Apris 850 Belopp 7650
Maskinflytt 1,5tim Belopp 925
Vägavgift 83,44m3fub Belopp 1335
Totalt Belopp 25073


Lägg märke till total virkesmängd och åtgången tid för skördare och skotare. Forimp AB kunde inte finna mätbeskeden och använde uppgifter från skördaren. Skördaren har avverkat 7,3m3/tim och skotaren har kört ut 9,75m3/tim med 200m körsträcka.
Fråga: Är detta "normalt". Har någon några synpunkter?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Drivningskostnad

80-90  
#599500 Det blev alltså +-0 om jag förstod rätt ??

Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnad

Flygarn  
#599502 Det blev 2533:- över (till frugan, jag blev utan som vanligt)
Kan tillägga att arealen på drivningen var 0.31ha. En större villatomt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnad

Fredrik Reuter  
#599503 Hej,
Spontant så verkade det inte vara den bästa produktionsskogen som avverkades. Knappt 50% timmerutfall vittnar ändå att det var relativt grov skog.

Skördaren hade ett snitt på 7,3 m3fub/h, det verkar vara låga siffror, men å andra sidan, det kanske var mycket special och svåra träd, ex träd som stått fritt och odlat grova grenar?

Sedan skrev du att de skulle passa på när de ändå var där, har ni delat flyttkostnaden då?
Det kan man ha synpunkter på om grannen ex avverkat +1.000 m3fub. Tycker jag då.

Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnad

Flygarn  
#599506 Det var 1 träd som fälldes manuellt av skotar föraren, utan att han tog extra betalt. I övrigt var det inga problem eller svårigheter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnad

GremoNiclas  
#599509 Låter dyrt tycker jag iaf. Vad innebar snygga till? Gallring? Slutavverkning?

Skördarn får ett kubikpris på 167kr/fub. Skulle enligt min lista innebära medelstam på ca 0,06.
Nu gissar jag lite, priser varierar mellan entreprenörer och geografi såklart. Men skördarens kostnad borde legat på halva summan iaf.

Skotarn 87kr/fub = HUTLÖST DYRT för 200 m
Hade det varit 1km att åka...ok...
50-60kr/fub är mer rimligt.

Nu är jag för att entreprenörer ska få tjäna pengar också. Men det här kändes lite saftigt...

Avatar Fallback

Re: Drivningskostnad

jannee  
#599513 Djävla rövarpriser ger inte så mycket för en H14/timme.
Kostnaden för din avverkning + utkörning borde EJ överstiga 100 kr/mt3fub, allt därutöver är oskäligt.
9 000 kronor Inte ett djävla öre mer borde de få 😈

Avatar Fallback

Re: Drivningskostnad

Axl  
#599517 Verkar vara flera saker som är skumma här. Vadå hittade inte mätbeskeden? Ett seriöst företag mäter in virket i ditt namn och då går det inte att tappa bort.

Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnad

Flygarn  
#599519 Ja, jag var själv övertygad om att det är nå't konstigt. Sätter upp varningsflaggan för Forimp AB Arvika och ger rött kort direkt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivningskostnad

Helmer95  
#599612 Hur i helvete tar de 12h att hugga den volymen?

Timpriset i sig är inte farligt för skördarn men hur fanken tar de 12 timmar?

Avatar Fallback

Re: Drivningskostnad

80-90  
#599619
Flygarn skrev:Ja, jag var själv övertygad om att det är nå't konstigt. Sätter upp varningsflaggan för Forimp AB Arvika och ger rött kort direkt.

Har du pratat med han som e chef där ??? Detta e ju helt åt h :sad:

Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnad

Flygarn  
#599634 Javisst har jag det. Han är ju ansvarig. Han har kontrakterat entreprenörerna och betalt dessa med " mina pengar". Skördarföraren är tydligen helt ny i branschen utan erfarenhet, vilket är Forimp AB:s problem. Rykten flyger fort på "bygda". Jag kan bara varna andra för att passa sig för eller hellre låta bli att använda dessa herrar. För min del är jag färdig med dom, speciellt när dom är helt oresonabla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivningskostnad

Axl  
#599643 Har du fått någon driftsuppföljning från maskinerna?

Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnad

Flygarn  
#599644 Nej. De uppgifter jag har är de som jag refererar till i starten på tråden. Är firman eller entreprenörerna skyldiga att visa dessa uppgifter för mig som kund?

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivningskostnad

Axl  
#599653 Har dom använt det som grund för redovisningen till dig och dessutom tagit orimligt mycket betalt känns det väl rimligt att dom delar med sig av sitt underlag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).