Skogsnyheter

Stigande priser för skogsfastigheter

10 inlägg 3546 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stigande priser för skogsfastigheter

Torbjörn Johnsen  
#597975 Enligt Skogssällskapets Skogsindex så fortsätter skogsfastigheterna att stiga i pris. Trots att virkespriserna är på väg nedåt. Låga räntor och litet utbud är några av förklaringarna:

Det senaste årets höga skogsfastighetspriser ser inte ut att ha nått sin kulmen ännu. Priserna på skogsmark bedöms rent generellt ha ökat i hela landet sedan i mars till tidig höst i år. Enligt Skogssällskapets fastighetsexpert Ulrik Abelson beror detta bland annat på att ränteläget är fortsatt fördelaktigt och att fastighetsutbudet är förhållandevis skralt.


Skogsindex anger marknadsprisets förhållande till avkastningsvärdet. Ju högre index desto mer får man betala för "annat" än skogens avkastning. Högst är skogsindex i Uppland enligt Skogssällskapet och där har det även ökat mest. Dyraste skogsmarken återfinns dock i Sydsverige men där har prisökningen dämpats något.

Mest skogsavkastning för pengarna får man i Mellannorrland och där hittar man också den svagaste prisutvecklingen. I Mellannorrland får man nästan trå gånger så stor skogsareal jämfört med Sydsverige.

Läs mer om Skogssällskapets Skogsindex här.
Skogsindex för olika landsdelar enligt Skogssällskapet. Källa: skogssallskapet.se




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stigande priser för skogsfastigheter

halvproffs  
#597997 Kan det vara så att skogen producerar mer än dubbelt så mycket virke per hektar än södra Sverige så då är det iaf billigare i södra Sverige?
Men man får ju dubbelt så mycket jaktmark och säkert dubbelt så lång vägsträcka att underhålla mm.

Användarvisningsbild

Re: Stigande priser för skogsfastigheter

JörgenO  
#598003
halvproffs skrev:Kan det vara så att skogen producerar mer än dubbelt så mycket virke per hektar än södra Sverige så då är det iaf billigare i södra Sverige?
Men man får ju dubbelt så mycket jaktmark och säkert dubbelt så lång vägsträcka att underhålla mm.


Men den högre tillväxten måste väl tas hänsyn till i avkastningsvärdet som är täljaren i det index som redovisas i första inlägget?

Användarvisningsbild

Re: Stigande priser för skogsfastigheter

halvproffs  
#598009
JörgenO skrev:
halvproffs skrev:Kan det vara så att skogen producerar mer än dubbelt så mycket virke per hektar än södra Sverige så då är det iaf billigare i södra Sverige?
Men man får ju dubbelt så mycket jaktmark och säkert dubbelt så lång vägsträcka att underhålla mm.


Men den högre tillväxten måste väl tas hänsyn till i avkastningsvärdet som är täljaren i det index som redovisas i första inlägget?


Det där var för krånglig svenska för mig, ärligt talat fattade jag ingenting.

Södra Sverige har ju mycket högre tillväxt än mellannorrand dessutom mycket bättre betalt för virket så jag tycker att markpriserna är bättre i södra Sverige trots dubbla priset än i mellannorrland med sina evigt? låga ved o timmerpriser.

Användarvisningsbild

Re: Stigande priser för skogsfastigheter

JörgenO  
#598022 Skogsindex anger marknadsprisets förhållande till avkastningsvärdet. Det kan man ev lite slarvigt översätta med:

Skogsindes = Hur mycket vi betalar delat med Hur mycket det är värt.

Avkastningsvärdet bör ju svara på frågan vad värdet är på skogsfastigheten om man enbart tar hänsyn till virkesförråd och framtida tillväxt. Avkastningsvärdet bör ju då påverkas av tillväxttakten/boniteten (som är högre i söder) och räntan (som är samma i hela landet). Så... skogsindex ser ut att redan ta hänsyn till bättre tillväxtförutsättningar i söder om jag fattar det hela rätt.

Sen lyckades jag ju ta fel på täljaren (övre siffran i en division) och nämnaren (nedre) så det gjorde ju inlägget svårare att förstå :sad:

Avatar Fallback

Re: Stigande priser för skogsfastigheter

surjämten  
#598025 Att sia in i framtiden har visat sig värdefullt i många sammanhang!
Hur ser granbarkborreläget ut framledes?
Hur ser jaktmöjligheterna ut framledes, på grund av vargpolitiken som pågår?
Kanske får annat än bonitet o kubikmeter större betydelse i framtiden?

Användarvisningsbild

Re: Stigande priser för skogsfastigheter

halvproffs  
#598027
JörgenO skrev:Skogsindex anger marknadsprisets förhållande till avkastningsvärdet. Det kan man ev lite slarvigt översätta med:

Skogsindes = Hur mycket vi betalar delat med Hur mycket det är värt.

Avkastningsvärdet bör ju svara på frågan vad värdet är på skogsfastigheten om man enbart tar hänsyn till virkesförråd och framtida tillväxt. Avkastningsvärdet bör ju då påverkas av tillväxttakten/boniteten (som är högre i söder) och räntan (som är samma i hela landet). Så... skogsindex ser ut att redan ta hänsyn till bättre tillväxtförutsättningar i söder om jag fattar det hela rätt.

Sen lyckades jag ju ta fel på täljaren (övre siffran i en division) och nämnaren (nedre) så det gjorde ju inlägget svårare att förstå :sad:


Nu förstår t.o.m jag😊

Avatar Fallback

Re: Stigande priser för skogsfastigheter

jannee  
#598035 Här nere i söder började vi redan för 50 år sedan att plantera gran på tallmark.
Så har vi fortsatt med tills nu.
Vi har fått fina planteringar och även fin ungskog på f.d. tallmarker.
Dock har 50 åriga planteringar på fel mark tagit mycket stryk av just granbarkborre.
MEN 2018 års torka för att inte säga granbarkborrens härjningar 2018 och 2019 har gjort att skogsägarna börjat tänka om.
M.a.o. nu ökar åtgången och planteringen av tallplantor rejält.
Kanske går så långt att det blir tall även på granmark.
Blir visserligen ingen bra tall men vad göra när tillgången på lärkplantor är dålig.
Detta kommer nog ändå på sikt göra att prisstegringen på skogsmark här i söder kommer att avmattas.

Avatar Fallback

Re: Stigande priser för skogsfastigheter

opekka  
#598069 Jsg är skeptisk till främmande trädslag. Naturen har gjort att ett visst trädslag kan leva vidare.

Därav tror jag mer på förädlade plantor på passande mark än på det som enligt korta försöksperioder ger mesta kubikmetertillväxten. På en liten avdelning på min mark har jag contorta. Det ser helt eländigt ut. Går knappt att köra i vedklyven och kan kanske flisas. Lärk vet jag inget om men jag blir gärna upplyst.

Mina torra marker med tall ser fina ut. Gran där det är fuktigare mark och björk där det är blött. En del asp finns och så sparar jag rönn vid röjning för att älgen ska få sitt och inte svältande ge sig på andra träd.

En harjägare lärde mig att kapa aspens röjstammar en meter ovan mark och inte helt igenom för att de ska hänga kvar på stubben ovan snötäcket. Det skapade fantastisk harjakt åren därefter. Så fantastisk att stammen reducerades av harpest och nu är på en hög men inte fantastiske nivå.

Jag minns också skogsägaren som beklagade sig över älgens framfart i en skog med bara granstammar och i övrigt var kalt. Tro fan det, älgen hade matbrist och åt det som fanns.

Avatar Fallback

Re: Stigande priser för skogsfastigheter

opekka  
#598070 Det kan tilläggas att detta med att spara rönn till älgen lärde jag mig av en god vän o skogsägare i många generationer. Han sa att älgen äter det som finns men finns det rönn så är det favoriten och annat får vara i fred.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).