Logistik, Transport

Lät grannen köra över fastigheten.

21 inlägg 14534 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lät grannen köra över fastigheten.

torpöbo  
#595996 Det har gått några år. Grannfastigheten(prästlönetillgångarna) skulle avverka 2017. Inspektorn ringde o frågade om han fick köra över min fastighet. Rör sig om ca 200 m. Det går väl bra om du rättar till ev.skador tyckte väl jag. Han sa att det var lugnt, de skulle trampa vinterväg. Bilderna får väl tala för sig själva. Uppenbarligen har det skurit igenom min myrslåtter. Någon vinterväg blev aödrig trampad. Vad för ersättning kan man kräva? Bolaget har uppenbarligen ej rättat till efter sig. De har även kört sönder jaktlagets torn.



   TS
Avatar Fallback

Re: Lät grannen köra över fastigheten.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596005 De verkar ha risat och kavlat åt sig men några direkta markskador syns inte på bilderna och tornet står upp.

Avatar Fallback

Re: Lät grannen köra över fastigheten.

Avslutat-02  
#596007 Så virket är ifrån din skog?@torpöbo

Det är väl det enda som jag skulle kunna tycka att du kanske skulle få ersättning för....Eller menar de att du ska hämta det själv?

Avatar Fallback

Re: Lät grannen köra över fastigheten.

torpöbo  
#596021 Kanske är svårt att se på bilderna men myrslåttern är söndertryckt, myr reparerar sog ju inte så lätt... Virker har dom kört dit utan att plocka bort efter sig. Vill ej ha det där. Om de säger att de ska trampa väg, då ska man väl inte behöva kavla?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lät grannen köra över fastigheten.

torpöbo  
#596022
Skogsola skrev:De verkar ha risat och kavlat åt sig men några direkta markskador syns inte på bilderna och tornet står upp.


Se mitt inlägg ovan. Mellan kavlingarna är det ca 30 cm djupa spår viljet kanske är svårt att se på bilderna. Tornet står snätt och vint, innan var det rakt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lät grannen köra över fastigheten.

torpöbo  
#596023
vinterrojarn skrev:Så virket är ifrån din skog?@torpöbo

Det är väl det enda som jag skulle kunna tycka att du kanske skulle få ersättning för....Eller menar de att du ska hämta det själv?

Har väl antagligen skotaren haft med sig lagt ut när han såg att den vinterväg som aldrig blev trampad inte bar. Skotaren har uppenbarligen inte städat efter sig. Har inget behov av det där virket. Om man trycker sönder någon annans myrslåtter när man säger att vinterväg ska trampas. Ska då inte stå för reparationen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lät grannen köra över fastigheten.

Avslutat-02  
#596024 Finns det skador efter att man fått nyttja annans mark, så är det bara att städa upp efter sig.

Stöt på virkesköparen igen om att fixa till detta.

Avatar Fallback

Re: Lät grannen köra över fastigheten.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596054 Jag har själv haft klagomål på en entreprenör till Prästlönetillgångar, och vårt stift upplever jag det iaf som att de är väldigt måna att göra rätt för sig.
De ville träffas och diskutera på plats.

De har väl troligtvis en anställd stiftsskogvaktare, denne är nog bättre att prata med än virkesköparen.
Kontaktuppgifter finns troligtvis på nätet.

Användarvisningsbild

Re: Lät grannen köra över fastigheten.

skogsjan695xl  
#596059 Att få bort det virket med nån maskin gör nog större skada än nytta. Var det vinter när dom var där å mycke snö så är det inte helt enkelt att få upp fastfruset virke. Vem gav förslaget att dom skulle köra just där?
Ang jakttornet så skulle det varit utmärkt på karta så skördarföraren visst om det, det kan vi ju omöjligt veta hur det är med det.
Fort gjort man fäller ett träd som sen drar med en och 2 till ibland. Men oavsett så skulle jakttornet fixas efteråt.
I vilket skick var tornet? Det finns så oerhört många jakttorn som står och förfaller, men det är ingen som tar ansvar för att få bort gamla torn med fullt i spik å grejer.
I mina ögon är en jägare ingen äkta jägare om man inte samtidigt värnar om de djur vi har.
Sen är det 2 år sen detta skedde, varför tog du inte tag i det på en gång ist?

Användarvisningsbild

Re: Lät grannen köra över fastigheten.

Ängagärdet  
#596100 Som sagt, är du i din skog bara vart annat år?

Avatar Fallback

Re: Lät grannen köra över fastigheten.

Avslutat-02  
#596104 Nu tycker inte jag att vi ska ifrågasätta varför TS inte har gjort något åt detta tidigare, för det är egentligen en sak som han hade kommit överens med virkesköparen om att denne skulle fixa....

Jag förutsätter att virkesköparen gick till produktionsledaren och lämnade över en dokumentation över detta.

Nu lämnar vi det och koncentrerar oss på lösningar...

Borde inte vara så svårt att komma dit med en traktor och skogsvagn, vinscha fram virket och sedan kan man rätta till det lite snyggt antingen med spade, eller vänta tills det tjälar på lite och åka dit med traktor och ösa i lite i spåren.

Bör vara ganska snabbt gjort bara man vill.

vad gäller älgpasset så skulle jag nog begära en liten ersättning för virket sedan snickra ett nytt.
Då är alla glada och ingen har gamat på för mycket.

Avatar Fallback

Re: Lät grannen köra över fastigheten.

torpöbo  
#596131
skogsjan695xl skrev:Att få bort det virket med nån maskin gör nog större skada än nytta. Var det vinter när dom var där å mycke snö så är det inte helt enkelt att få upp fastfruset virke. Vem gav förslaget att dom skulle köra just där?
Ang jakttornet så skulle det varit utmärkt på karta så skördarföraren visst om det, det kan vi ju omöjligt veta hur det är med det.
Fort gjort man fäller ett träd som sen drar med en och 2 till ibland. Men oavsett så skulle jakttornet fixas efteråt.
I vilket skick var tornet? Det finns så oerhört många jakttorn som står och förfaller, men det är ingen som tar ansvar för att få bort gamla torn med fullt i spik å grejer.
I mina ögon är en jägare ingen äkta jägare om man inte samtidigt värnar om de djur vi har.
Sen är det 2 år sen detta skedde, varför tog du inte tag i det på en gång ist?


En kille i byn fick faktiskt björkveden så det är bortkörd redan. Bär det inte när man ska städa efter sig återstår enligt mig bara manuellt arbeten.
Killen som ringde ville köra där för att de körde där förra gången de gallrade på andra sidan mitt skifte.
jaktlaget har bortåt 600 torn i skick, dom är i definitivt inte sneda vinna. Skotaren har enligt min mening tryckt sönder tornet med snötrycket.
Bor inte på fastigheten, ringde inspektorn veckan efter att jag varit på plats hösten efter. Då försökte han får det till att de skulle dika när grävmaskinen ändå var där, något som jag avböjde.
Utan kavlingen är det inte ens säker det går att köra där med grävmaskin nu när de tryckt sönder rotarmeringen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lät grannen köra över fastigheten.

torpöbo  
#596132
Ängagärdet skrev:Som sagt, är du i din skog bara vart annat år?


Har primärt mina 10 ha för att jaga, den ligger 130 mil bort och jag är där september varje år. Oavsett hur ofta jag är där eller inte, eller hur mycket mark jag har. Ska den som kör över fastigheten inte köra sönder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lät grannen köra över fastigheten.

torpöbo  
#596134
vinterrojarn skrev:Nu tycker inte jag att vi ska ifrågasätta varför TS inte har gjort något åt detta tidigare, för det är egentligen en sak som han hade kommit överens med virkesköparen om att denne skulle fixa....

Jag förutsätter att virkesköparen gick till produktionsledaren och lämnade över en dokumentation över detta.

Nu lämnar vi det och koncentrerar oss på lösningar...

Borde inte vara så svårt att komma dit med en traktor och skogsvagn, vinscha fram virket och sedan kan man rätta till det lite snyggt antingen med spade, eller vänta tills det tjälar på lite och åka dit med traktor och ösa i lite i spåren.

Bör vara ganska snabbt gjort bara man vill.

vad gäller älgpasset så skulle jag nog begära en liten ersättning för virket sedan snickra ett nytt.
Då är alla glada och ingen har gamat på för mycket.


Där jag personligen tycker att skon klämmer är vad entreprenören/ inspektorn ska göra åt den sönderkörda myrslåttern. Rotarmeringen tar väldigt lång tid på sig att reparera sig om det ens går. Enligt mig är det där ersättningsfrågan ligger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lät grannen köra över fastigheten.

Avslutat-02  
#596137 Den frågan kommer bli svår att reda ut....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).