Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

EcoLog "Harvidder" - nytt maskinkoncept för barkborreskog

9 inlägg 6939 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

EcoLog "Harvidder" - nytt maskinkoncept för barkborreskog

Torbjörn Johnsen  
#594144 I Schweiz testas ett nytt maskinkoncept för barkborreavverkning, baserat på en basmaskin från EcoLog: En "Harvidder".
Det är en kombimaskin av skördare och skidder (lunnare) = Harvidder. I vanliga fall görs kombimaskiner av skotare nere i centraleuropa. Maskiner med både klämbanke och stakar/lastrede. Men i det här fallet använder man en stor EcoLog 580-skördare som basmaskin och har sedan försett den med en rejäl klämbanke på en tiltbar ram

Harvidder = barkborremaskin?
Syftet är att använda maskinen i jakten på barkborreträd. Det behövs endast flytt av en maskin och den kan sedan sköta både avverkning och uttransport. Träden fälls, kvistas någon meter upp och läggs sedan i klämbanken. Träden lunnas ut till avlägg där skördaren sedan processar dem ett och ett samtidigt som virkes läggs i vältan. Riset samlas ihop i egen hög sedan tillbaka till skogen efter nästa lass.

Vad tror ni om ett sådant här drivarkoncept? Just lunningen känns ju inte så hemtamt här i Sverige men det kanske blir en effektiv maskin för små poster?

Här finns två Youtubefilmer som visar maskinen i arbete:







   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: EcoLog "Harvidder" - nytt maskinkoncept för barkborresko

Avslutat-02  
#594156 Det där är en ganska bra ide för vanlig slutavverkning också.
Detta kan spara på marken vid dåliga förhållanden och hjälpa till vid grotkörning, för maskinföraren kan ha flera träd med sig och då göra större grot högar plus virkes högar samtidigt...

även i gallring kan man spara på marken med detta,så konceptet är intressant....

Användarvisningsbild

Re: EcoLog "Harvidder" - nytt maskinkoncept för barkborresko

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594191 Finns ju en anledning att det inte vill hugga om de inte får 100€ kubiken för timret!🙄😅Det är ju förbannat dyrt att skota med en skördare!

Avatar Fallback

Re: EcoLog "Harvidder" - nytt maskinkoncept för barkborresko

Avslutat-02  
#594192 Man ska nog se klämbanken som ett kompliment snarare än skotare.

den kan underlätta en hel del moment i skördar momenten...

Användarvisningsbild

Re: EcoLog "Harvidder" - nytt maskinkoncept för barkborresko

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594198 Hur många malva/hypro såldes efter elmia i år? Då var det baggar som skulle jagas. Det är blir dyr skördare och inte kombimasin.

Avatar Fallback

Re: EcoLog "Harvidder" - nytt maskinkoncept för barkborresko

Avslutat-02  
#594201 hade jag varit entreprenör med sikte inställt på att byta maskin då hade jag köpt med denna lösningen iallafall.

Användarvisningsbild

Re: EcoLog "Harvidder" - nytt maskinkoncept för barkborresko

ThOnOr  
#594203 Har alltid funderat på vad massa och sågverk skulle tycka om att man släpar virket i lera och grus, i amerika är det ju mer regel än undantag att man kör ut träden som helstam med lunnare. Tror inte industrin i Sverige skulle jubla direkt...

Avatar Fallback

Re: EcoLog "Harvidder" - nytt maskinkoncept för barkborresko

Piraboin  
#594212 det påminner om en redan färdigutvecklad maskin som jag läste om i tidningen trucking om för några år sedan https://www.forsttechnik.at/en/products/highlander.html
Bild

Bild

Användarvisningsbild

Re: EcoLog "Harvidder" - nytt maskinkoncept för barkborresko

T-Grön  
#595425 Tror att det är galenskap. har en hög ved ute på gården som en granne brutit omkull med en grävare. Sedan har en anställd av honom lastat virket på en tippvagn och kört hem det till mig och tippat av det mitt på gården.
Han har dragit virket i leran för att kunna ta det med gripen mitt på.
Allt har ett fint lager sand/lera på sig.
Har räknat ut att det skulle kosta mig 7000 kr att kapa upp detta till ved. Köpte nytt svärd och två kedjor. Man måste slipa kedjan efter varje kap.
Näe släpa virke går bort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).