Skogsnyheter

Engelska arborister lockas till Sverige

9 inlägg 2689 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Engelska arborister lockas till Sverige

Fredrik Reuter  
#594050 Det är brist på arborister i Sverige och detta har gjort att flertalet arborister från England nu jobbar i Sverige. Bra betalt, många träd och fika lockar Engelsmännen. I gengäld uppskattas Engelsmännen av de Svenska uppdragsgivarna på grund av utbildningen och licensen de innehar från hemlandet.

SVT Värmland har besökt ett gäng Engelska arborister som jobbar med trädsäkring utmed järnvägen med Trafikverket som uppdragsgivare. Jobbet går ut på att ta de svåra träden som skördaren lämnar kvar.
Foto: SVT




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Engelska arborister lockas till Sverige

Rohdin  
#594199 Var endast engelska arborister som jobbade med trädsäkringen längs järnvägen 2012 också, när man var in en kort sväng o körde trädsäkring. Iallafall den sträckan jag var med på.

Användarvisningsbild

Re: Engelska arborister lockas till Sverige

anersimyra  
#594213 Men något som de flesta missat är att de senast från och med i måndags skulle varit hos farbror doktorn för undersökning om de tänkt sig jobba på höjder över 13 meter.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Engelska arborister lockas till Sverige

Fredrik Reuter  
#594240 Jaså, det var nytt, vill du utveckla Anders?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Engelska arborister lockas till Sverige

stegmaster  
#594251 Var samma här i Norge, senast nu i sommar, hos järnvägen.
Var bara Britar som jobbade med träden medans arbetsledaren var en Svensk, och en Norsk järnvagsarbetare som såg til när dom kunne jobba och inte.
En Irlandare for helt til topps och kvistade hela ena sidan av jätteträdet innan man tog ner det.
Var och hilste på da jag blev hyrad in för att städa upp efter dom tog ner denna jättegran inn mot järnvagen, men fanns på privat mark.

Användarvisningsbild

Re: Engelska arborister lockas till Sverige

anersimyra  
#594293
Fredrik Reuter skrev:Jaså, det var nytt, vill du utveckla Anders?

Ja, den 1 nov började arbetsmiljöverkets bestämmelser kring klättring i master ( gäller även träd) att träda i kraft, det innebär att alla som arbetar på höjder över tretton meter ska genomgå en särskild läkarundersökning. Jag vill minnas att de under fyrtio ska genomgå undersökningen vart femte år upp till fyrtio, därefter ska undersökningen ske tätare, den som fyllt sextio nödgas undersöka sig årligen.

Användarvisningsbild

Re: Engelska arborister lockas till Sverige

Loggerslife  
#594299 Chefen började med engelska arborister i firman för 20 år sen. 😊, Då var det de enda ihop med Nya Zeeländarna som var tillräckligt kunniga inom området arborister.

Nu för tiden så är det bara ett fåtal som verkligen kan kalla sig arborister (övriga går in under kategorin trädklättrare). Men tyvärr så tror folk att bara för att man klarat av en 40veckors kurs så kan man kalla sig arborist. 😕😑

Användarvisningsbild

Re: Engelska arborister lockas till Sverige

anersimyra  
#594356
Loggerslife skrev:Chefen började med engelska arborister i firman för 20 år sen. 😊, Då var det de enda ihop med Nya Zeeländarna som var tillräckligt kunniga inom området arborister.

Nu för tiden så är det bara ett fåtal som verkligen kan kalla sig arborister (övriga går in under kategorin trädklättrare). Men tyvärr så tror folk att bara för att man klarat av en 40veckors kurs så kan man kalla sig arborist. 😕😑

Rent språkmässigt så är vi alla som på något sätt arbetar med träd arborister.. :d :-bd

Användarvisningsbild

Re: Engelska arborister lockas till Sverige

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594380 Nu har jag i och för sig bara jobbat med en arborist, utbildad i bl. a England. Men han är då något mycket mer än "bara" en trädklättrare. Lär mig massor om träd och hur man kan resonera kring fälla eller inte fälla. Rekommenderas för alla "huggare" om möjligheten ges.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).