Motorsåg och handhållet

Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

26 inlägg 3893 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Initium  
#592766 Jeg har brukt min Stihl KM 130 som rydder i sommer, men den er ikke så veldig perfekt egentlig.
Blandt annet har jo "forlengerrrøret " en litt snål geometri, veldig lang og slak vinkel. Da tar saga veldig stor plass, spesielt der det er trangt.

Jeg blir dog ikke helt fortolig hva jeg skal se etter. En Stihl 460 eller 490 er sikkert fint det, men samtidig er 7500kr som den koster på kampanje, ganske mye penger.

Fins det mindre / enklere modeller som er godt egnet, og som jeg blir fornøyd med til mitt behov ?
Vi rydder stort sett løvoppslag og mindre arealer, og saga går gjerne få timer, totalt sett. Det blir kanskje en lørdag, evt en lørdag og søndag nå og da.

En FS410 vil vel få omtrent samme geometri (lengde ) som min nåværende KM130.... mens en FS131 blir akkurat samme saga som KM130 modellen, bare uten skjøtet lanse ?

Husqvarna er også gode alternativer selvsagt, der er jeg enda mindre " dus " med modellene.

Alternativet er å sette en mye bedre bæresele på KM130-trimmeren og kjøre den til den dør på riktig....



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Initium  
#592773 Noen bilder som viser hva saga skal brukes til, hovedsakelig

   TS
Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592774 Se till att få tag på en brukt Stihl 480 eller Hva 252 till rimeligt pris. Hobbysåg blir för dårligt i det där.

Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Initium  
#592777 Det er veldig vanskelig å finne en bra, brukt sag i Norge...

   TS
Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Avslutat-02  
#592778 Köp ett rep objekt och renovera själv. Då har du såg länge.... :-bd

Ligger en bra såg i Uppsala.. en jonsered rs 52 för 800 kr...lika som hva 252

Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Initium  
#592785 Jeg har en 35 år gammel Johnsred 40. Den er bra sliten etter så lang tjeneste, jeg går for en ny tenker jeg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Avslutat-02  
#592787 Byt koppling och membran, slang plus lite annat så har du såg länge...
De nya är inte ens hälften så bra..

Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Initium  
#592793 som sagt, den saga er oppbrukt, og å kjøpe en gammel haug å "gjøre i stand " er helt uaktuelt.
Jeg har knapt tid til å rydde, langt mindre bygge sammen saga selv....

   TS
Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Avslutat-02  
#592797 Skulle kunna klara dig med en billigare såg, bara det är vasst och man tar det lugnt.

Hva 535 kanske...

Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Initium  
#592798 Hva med en HUSQVARNA 336FR ? Er det en ryddesag egentlig, eller en kombinert rydder og gresstrimmer ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Avslutat-02  
#592800 Det är en kombiröjare...

Jag provade en röjare från jula...
Kostade 1990 kr... Förvånansvärt bra för de pengarna, inte mycket sämre än en 2136 eller 535 röjare..

Användarvisningsbild

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Göt  
#592819 Har en stihl Fs 410 tycker att den fungerar bra, är ingen proffsröjsåg men den fungerar bra både som röjsåg och gräsröjare jag är nöjd

Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Avslutat-02  
#592820 Ja det är ju en semiproffs såg.

Användarvisningsbild

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

JensSkoog  
#592838 KM130 duger dårlig med klinga, tycker jag. Jag körer min KM130R med svärd och kedja i eftersatt röjning och där jag behöver plocka fram den ena granen som ska lämnas när det finns tio på en kvadratmeter. Då är den oslagbar.
"Felleskjøpet" har rea på FS410 som "Göt" rekommenderar nu för 6990,-. Det är en bra såg i det mesta om man inte är hektarvarg i röjningen.
Om du ska ha en billigare såg med klinga, och du bara ska jobba på eget så du kan använda lite extra tid, så är faktiskt Stihl FS131 (5490,-) ett bra alternativ. Med fyrmix motoren är den trevlig att jobba med, och om den inte är så rapp, så är den seg och har kraft.
Men, och det spelar stor roll, man måste ha en bra bärsele, annars känns allt av röjsågar klumpiga och tunga ganska snabbt.

Ser du håller hus i Akershus, @Initium. Om du vil prova dig med KM'n med kedja, FS130, FS460 eller FS480 med klinga och nyaste bärselen från Stihl, så kan du göra visit i Sandefjord så steller jag upp med dom alla, samt kaffe och korv:grin:

Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Initium  
#592839 Hva blir forskjell på KM 130 og FS131?
Begge har vel samme maskin innabords?

Takk for tilbud forresten. Om man hadde tid nog...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar