Motorsåg och handhållet

MS 201

7 inlägg 1826 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MS 201

StefanN74  
#591578 Gomoron Skogsforum ! Ska till och serva de 201:or vi har. Vi använder dom mest vid kvistning/kapning men även fällning av mindre träd upp till ungefär 20 cm bhd. Dom kom standardutrustade med 8 tandat kedjedrev. Skulle det finnas någon fördel/nackdel med att sätta dit ett 7 eller 6 tandat drev som jag såg fanns som tillval ? Med Vänlig Hälsning/Stefan



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: MS 201

StefanN74  
#591865 fel av mig. det satt ju 6-tandade drev på dom alla upptäckte jag nu när jag tog isär dom :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: MS 201

Fredrik Reuter  
#591868 Hej,

Så bra, det kanske var därför det var dåligt med svar initialt, du satte griller i huvudet på oss. 😉

Funderar du på att byta till fler eller färre kuggar?

Användarvisningsbild

Re: MS 201

StefanN74  
#591872
Fredrik Reuter skrev:Hej,

Så bra, det kanske var därför det var dåligt med svar initialt, du satte griller i huvudet på oss. 😉

Funderar du på att byta till fler eller färre kuggar?


Eftersom jag trodde det satt 8-tandade så hade jag en tanke om att det kanske skulle gå och göra sågen lite rappare med ett mindre drev.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MS 201

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591873 Nu har du ju 6 så mindre blir inte lätt.
Generellt så märks inte en kugg mycket, vare sig upp eller ner. Jag brukar jämföra en kugg med två tum på svärdet. Det finns ju annat o fundera på som delning, spårvidd, olika kedjor o svärdstyper från olika tillverkare etc om man vill se om det går o få lite mer ut av det.
Just i axet märks det mer med mindre svärd (och bättre) än färre kuggar.
Är de så de kämpar i stock så kan mindre drev göra nåt lite, men även där är mindre svärd det man märker mest. Ibland kan man prova ut nåt som blir lite mer anpassat för just det du gör, din såg och dig och få till det lite bättre.

Sitter o funderar lite på om du kanske har en såg som inte är rapp av nån annan anledning?
Du hade flera, upplever du de som lika?

Användarvisningsbild

Re: MS 201

StefanN74  
#591876 Dom funkar bra allihopa så det var inte att jag tycker dom är direkt slöa utan vara bara en tanke som slog mig. Tycker dom är helt suveräna som kvistningssågar och kapning av mindre stammar. Kanske ska prova ett mindre svärd på en av dom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MS 201

totte  
#591881 Tror inte du skall byta drev. Ett större drev ger högre kedjehastighet men mindre kraft. För såpass små sågar som 201 skall man vara rädd om kraften som finns, för dåligt med kraft så orkar den inte hålla den höga kedjehastigheten. Är min reflektion.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).