Föryngring

Bruna delar på sprutade tallar och Trico

6 inlägg 3722 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bruna delar på sprutade tallar och Trico

Björstorpskog  
#590286 Jag tycker mig observerat att en del av de tallar som jag behandlat med Trico får bruna delar som följd av sprutningen.
Någon mer som iakttagit samma sak? Det är inte på alla men en hel del ser ut så här ifrån förra årets besprutning...

1570691900_trico.jpg


Vad är fel?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Bruna delar på sprutade tallar och Trico

Ängagärdet  
#590305 Inget.
Tallen har 2-åriga barr som vissnar år 3.

Avatar Fallback

Re: Bruna delar på sprutade tallar och Trico

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590306 Jag tror att något annat hänt, jag har ett litet gammalt grustag precis inpå husen där jag bor och där ser någon enstaka tall bland kanske 40 st ut på detta vis.
Själv har jag trott att det haft med förra årets torka att göra.

Avatar Fallback

Re: Bruna delar på sprutade tallar och Trico

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590335 Jag har sett det på en hel del Tricobehandlade plantor men eftersom de verkar växa bra har jag inte brytt mig om det.

Användarvisningsbild

Re: Bruna delar på sprutade tallar och Trico

Torbjörn Johnsen  
#590336 Som ängagärdet skriver så gör sig tallarna normalt sett av med treårsbarren på hösten men i år och i fjol har jag sett en massa tallar som släpper fjolårsbarren. Innan de ramlar av blir de gulbruna men dina barr ser möjligen lite brunare ut🤔

Användarvisningsbild

Re: Bruna delar på sprutade tallar och Trico

Björstorpskog  
#590681 Som sagt... alla tallar ser inte ut på detta viset utan det kanske rör sig om runt 30% och de bruna barren är precis där förra årets Trico-behandling sprutades. Resterande är gröna och fina på hela stammen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).