Det bor ca 24 miljoner människor i området som varje dag kör tillsammana 5-6 miljoner bilar i pendling till arbetet och det slog mig mitt i värsta Måndag-eftermiddag-rusningstrafiken vad det skulle betyda för elnätet om alla dessa bilar var elfordon, EV.
Bilden från trafiken inför en storhelg i Los Angeles.
De kommer att behöva ladda 10-20 kWh per batteribil varje dygn om de alla var BEV. Den totala energimängden per år skulle bli ca 20 TWh per år, vilket motsvarar full produktion på ett kärnkraftverk eller produktionen från ca 4000 stora vindkraftverk. Siffrorna slog mig för de är ungefärligen jämförbara med Sveriges förhållanden.
Hur många nya kärnkraftverk och/eller vindkraftverk behövs för att möta den toppförbrukning av el-energi i framtiden när och om ALLA fordon är anslutna för laddning i USA?
Vindkraft kräver vind för att kunna producera och blåser det inte när bilarna ska laddas så blir det energibrist i nätet. Samma sak med solkraft som kräver dagsljus för att producera energi. Därför behövs det ett sätt att lagra el-energin. Pumpkraft har använts länge och fungerar på praktiskt och ekonomiskt. man använder tillfällig överskottskraft till att pumpa tillbaka vatten till kraftverksdammarna. Att kunna lagra i enorma batterianläggningar blir säkert mycket kostsamt, och kvar finns då vätgas-produktion och lagring. I stället för långa kraftledningar används vägtransport i tankbilar. men idag finns det så många förnybara energikällor för el, solpaneler, vindkraft, förbränning av bioenergi, solvärme-kraft etc som gör att man kan utvinna och lagra vätgasen lokalt där energin senare skall användas i bilar och andra förbrukare.
Väte- och bränslecell-energi är under stark men långsam framsteg, dvs det sker en hel del landvinningar men bara på några få marknader. Japan, Sydkorea och central-Europa har kommit längst med att utveckla infrastruktur för tankning av vätgas. Här i USA så erbjuder biltillverkare som t ex Honda och Toyota fritt vätgasbränsle under tre år bara för att kunna få ut bilar på marknaden. Försäljningsmässigt är det små volymer av dessa bilar som säljs, typ några tusen per tillverkare. En bidragande orsak är brist på vätgas och tankningsstationer. I USA finns ungefär några hundra vätgas-tankning-stationer i större metropol-områdena. Här en global kartsajt som visar befintliga tankningsstationer runt om i världen. Många av bränslecell-FCEV-biltillverkare samarbetar med bensinföretag för distribution av vätgas.
Huvuddelen av USA: s vätgas tillverkas av fossila bränslen och långa kräver tankbils-transporter. I Los Angeles området finns dock ett vätgas-raffinaderi som täcker det området men San Francisco området som har lika många tankningsanläggningar måste få sin vätgas transporterad från LA med tank-bilar.
Forskning pågår om att kunna producera vätgas med hjälp av elektrolys och elektrisk kraft. Har sett notiser om försök med relativt småskaliga produktionsanläggningar.
Användning av vätgas och bränsleceller spås en bra framtid av de som forskar. Man utvecklar små bärbara anläggningar för militären, i stället för en batteripack på 7 kg så kan man få samma kraft-kapacitet med en fjärdedel av vikten.
En enda bränslecell producerar ungefär 1 volt eller mindre. "Skalbarhet" gör bränsleceller idealiska för en mängd olika applikationer, från bärbara datorer (50-100 watt) till hem (1-5kW), fordon (50-125 kW) och central kraftproduktion (1-200 MW eller Mer).
Det är den relativt småskaliga bränslecellstekniken som är riktigt intressant. Ser att Sverige nyligen har brutit mark. Det svenska ingenjörsföretaget Nilsson Energy har utvecklat världens första någonsin helt fristående solenergi-drivna vätgas-bränslestation tillsammans med Mariestads kommun. Den årliga produktionen av vätgas från solpanel-parken i Mariestad förväntas nå upp till 40 ton per år, eller motsvarande 4 000 000 km körning med bränslecell-bilar.
Dessutom har Nilsson Energy i ett samarbete med det danska energiföretaget Better Energy utvecklat en ett lägenhetskomplex med sammanlagt 172 bostäder som får energi från solpaneler och bränsleceller.
Lägenhetskomplexet är ett äldre bostadsområde som renoveras. Just nu är 30 lägenheter i drift med solpaneler på taket och en småskalig vätgas/bränslecell-station som är helt frikopplat från elnätet. Lägenhetskomplexet i full storlek kommer att färdigställas inom ett par år.
Nilsson Energys system heter RE8760 och verkar vara installerat i fem st 20 ft-containrar.
Dessa två bilder visar systemets mångsidighet, och man kan ladda både EV och FCEV med kraft från systemet
Om systemet används för att leverera överskottsenergi till det vanliga elnätet är det utformat
så här
Här är en ”vätgas-propaganda-pdf" från US Department of Energy
Jag tror starkt på vätgas- och bränslecell-utvecklingen beroende på att den erbjuder en fantastisk flexibilitet och passar i alla miljöer.
Men det kommer att ta betydligt längre tid i USA och stora delar av omvärlden. Räkna med 30 år till 50 år innan hela samhället I USA har konverterat. Man pumpar mera olja i USA än någonsin, och många av de stora oljefälten typ Kern-fältet som jag nyligen åkte igenom, har investerat i tusentals nya pumpar och borrhål.
Dessutom så kommer det att ta mycket lång tid att byta ut USA's fossildrivna elkraftproduktion med tex vindkraft. Kärnkraften kommer att finnas länge länge...
Har jag nämnt att ren syrgas är en värdefull biprodukt i vätgasproduktionen tillsammans med rent vatten i bränslecell-processen. Och Elbilar, EV, får fortfarande plats i systemet genom att de kan tankas via självförsörjande bränslecell-stationer.... "Off the grid"...
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
//Per A