Skogsnyheter

Snart kan plastfolien komma från gallringen

6 inlägg 1450 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snart kan plastfolien komma från gallringen

Fredrik Reuter  
#589973 Att minska användningen av plast anses som en viktig del arbetet mot att nå klimatmålen. De Finska företagen Woodly och Wipak jobbar nu tillsammans för att ta fram en plastersättare från skogen. Det är Woodly som tagit fram ett genomskinligt granulat som är baserad på cellulosa från barrträd. Granulatet kan sedan företag som Wipak använda för att till exempel göra plastfolie eller förpackningar för ex mat. Genom detta kan man ersätta plast mot trä utan att det egentligen inte syns.

Woodly och Wipak tror starkt på produkten men säger samtidigt att även produkter från skogen måste återvinnas för att vi ska kunna nå klimatmålen, speciellt med tanke på att förpackningsindustrin spås fyrdubbla sin produktion av förpackningar till 2050.
Bild från Woodly




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Snart kan plastfolien komma från gallringen

anersimyra  
#589974 Det var förstås inte direkt någon nyhet.. :-bd https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cellofan

Användarvisningsbild

Re: Snart kan plastfolien komma från gallringen

Fredrik Reuter  
#589977 Cello-fan också, tänkte inte på det! 🙃

Men att kunna byta ut plastfolie mot bio dito är ändå en nyhet, tror jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snart kan plastfolien komma från gallringen

anersimyra  
#589979 Cellofanfilm på rulle är heller inget nytt, det har mig veterligen funnits sedan ” Hedenhös.”.. :o

Användarvisningsbild

Re: Snart kan plastfolien komma från gallringen

totte  
#590045 Cello-tusan sa farsan, man får ju inte svära la han till.

Avatar Fallback

Re: Snart kan plastfolien komma från gallringen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590093 Kan du hämta en burk Cepofanlack sa målarmästaren till den nyanställda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).