Skogsmiljö och Trädlära

Avverkningsanmälningar speglar barkborreangrepp?

3 inlägg 1691 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkningsanmälningar speglar barkborreangrepp?

Fredrik Reuter  
#587469 Skogsstyrelsen presenterade igår aktuellt statistik för augusti månads avverkningsanmälningar 2019. Norrland har generellt en ganska neutral utveckling, avverkningsanmälningarna sjunker i Götaland men ökar rejält i Svealand.

Jag pratade med Skogsstyrelsen om detta och hur detta kan avspegla problematiken med barkborreangrepp. Skogsstyrelsen vill inte göra några bedömningar men kan se att många anmälningar nu kompletteras med kommentarer om att det gäller avverkning av barkborreangripen skog. Skogsstyrelsen avvaktar den rapport om barkborreskadorna som ska komma under oktober där Skogsstyrelsen tillsammans med skogsbrukets parter avlämnar rapport om läget.

Men med tanke på att virkesmarknaden är sval just nu så kan man anta att avverkningsanmälningarna i augusti domineras av barkborreangreppen.

Jag roade mig med att göra en karta som visar hur arealen avverkningsanmälningar i aug 2019 ter sig i procent mot ett femårsmedel, för varje län.

Jag vet inte vad ni tycker men det ser onekligen ut som att barkborreproblematiken är allra värst i östra Sverige och då både Svealand och Götaland. Det tråkiga rekordet i ökad andel avverkningsanmälning för augusti månad 2019 står Södermanland för. Här ökade avverkningsanmälningarna med hela 260% jämfört med femårsmedlet.

Kartan läser du såhär:

Rött visar på ökad areal avverkningsanmälning i augusti 2019 jämfört med femårsmedel för augusti.

Grönt visar minskad avverkningsanmäld areal under samma period.

Nyanser däremellan är i eller ikring oförändrat, orange är svag ökning, ljusgrönt är svag minskning.

Vad tror du om denna tes, köper du att man utifrån förutsättningarna idag kan dra paralleller mellan avverkningsanmälan och barkborreskador? Skriv gärna din mening.

Mer från Skogsstyrelsen: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... -pa-13-ar/

#barkborreangrepp2019



   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningar speglar barkborreangrepp?

Banuso  
#587481 Stämmer säkert!
Har själv lämnat in averkningsanmälan på 2,1 ha öster om Uppsala.

Säkert huggit 130-140 kubik manuellt under vår- sommar men bara å klappa ner hela beståndet!

Universitetet på andra sidan rågången har precis gjort ett baggehygge me, å mer lär de bli.

Tycker jag ser angripen skog överallt häromkring, å de flesta skördarna håller fortfarande på med stormskogen sen januari.

En del har börjat växla över till barkborreskog nu iaf, hoppas de yngre granbestånden klarar sej iaf?😢

Problemet är ju att bolagen inte vill köpa virket, är väl så översållade av stormvirke/borreträn redan?

Hoppas de blir hugget/ utkört innan nästa vår iaf!

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningar speglar barkborreangrepp?

Banuso  
#587483 Lite konstigt ändå att inte Roslagen är värre drabbat enligt anmälningarna, mest vindfällen vare där iaf!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).