Skogsmiljö och Trädlära

Tallen trivs, granen lider

5 inlägg 2563 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tallen trivs, granen lider

Torbjörn Johnsen  
#584903 Fjolårets torrsommar verkar ha påverkat tallar och granar helt olika. Tallen ser ut att må väldigt bra medan granen lider. Och då inte bara av barkborrar. Först vill jag säga att det här är en tråd som helt saknar faktamässig förankring eller vetenskapligt stöd utan helt baseras på mina egna, högst subjektiva iakttagelser. Jag far runt rätt mycket i skogarna i södra Sverige och tittar så ofta trafiksäkerheten tillåter på skogarna jag kör förbi. Det som syns tydligast är skogens färg och toppskottens längd. Och här tycker jag mig se en tydlig skillnad mellan gran och tall.

1567444869_p1070310.jpg


Extra långa barr
Tallskogarna har hela den här sommaren haft en frisk, nästa mörkgrön färg. Toppskotten är långa och på yngre skog (som inte är så hög) kan man tydligt se hur långa barren är längst ut i skotten. Ett tecken på att det varit ett bra år just i år. Nu börjar nästa års skottknoppar skymta i topparna och de ser också väldigt ”välmatade ut”. OK, just nu kan man ana lite gula nyanser när tallarna gör sig av med äldre barromgångar men det är helt naturligt. Undantaget från den här friska känslan jag får av tallskogen är i några områden väster om Vänern där tallkronorna sett väldigt utglesade ut. Nästan som om tallsteklarna skulle varit framme på bred front och käkat upp alla fjolårsbarr även högt upp i äldre tallskogars kronor. Men det är nog inte tallstekel utan något annat. Barrbrist p g a torka i fjol? Eller någon annan skadegörare? Svampangrepp? Men bortsett från i det området så ser som sagt tallskogen ut att må förträffligt.

1567444869_p1070303.jpg


Korta årsskott på gran
Annat är det med granarna. På torrare marker syns det tydligt att toppskotten är avsevärt kortare än normalt och ibland nästan obefintliga. I yngre granplanteringar ser granarna ut att må bra på många områden med fin färg men nästan överallt är årsskotten 2019 kortare än 2018. Troligen ett resultat av fjolårets torka? För tallarna verkar inte fjolårets torka ha påverkat längden på årets toppskott. Det var bra att ha djupare rotsystem 2018...

1567444869_p1070326.jpg


1567444869_p1070323.jpg


Kottar tar tillväxtkraft
När det gäller lite äldre granskog, skog från förstagallringsålder och uppåt, har det varit en massiv kottsättning i år. Troligen stimulerad/framstressad av fjolårets varma och torra väder. Denna kottsättning verkar ta mycket energi och kraft från höjdtillväxten då dessa kottstinna granar ofta har korta toppskott jämfört med tidigare år. Till detta ska vi sen lägga barkborrarnas härjningar som ju tyvärr syns på många ställen i Småland.

1567444869_p1070317.jpg


Hur ser det ut hos er? Är det fler som tycker att tallarna ser ut att må bättre än granarna? Och vilka slutsatser ska vi dra av det inför framtida trädslagsval?

Jag lägger några bilder här nedan som jag tog idag på planteringar på Sydsvenska höglandet.



   TS
Avatar Fallback

Re: Tallen trivs, granen lider

Icegrip  
#584921 Här i Västerbottens kustland runt Umeå tycker jag det sett bra ut för både tall och gran. Tycker försommaren var rätt gynnsam, dock var det en torrare period i juli.

Avatar Fallback

Re: Tallen trivs, granen lider

isteskog  
#584946 Likadant i mitten av Hälsingland! 🙂

Avatar Fallback

Re: Tallen trivs, granen lider

Hanatorp  
#584954 I min skog i sjuhärad har granarna växt mellan 50-70 cm på toppskottet. Ytterst få granbarkborrar har setts. Även mitt ädellöv har växt mycket. Många ekar har fått 60cm långa toppskott och är nu ca 3,5 m höga.

Användarvisningsbild

Re: Tallen trivs, granen lider

Seb macahan  
#584991 Jag instämmer helt med Torbjörn. Vi fick nog varierande mängd nederbörd både förra och denna sommar i olika delar av landet. Jag kan märka stor skillnad i planteringar (gran) här hemma som är gjorda på våren eller försommaren (de senare har klarat sig bättre.
Däremot tallen växer löjligt bra. Jag har idag sprutat färdigt min tallplantering och toppskott på 50-60cm är vanligt. Plantorna ser friska och "glada" ut. Granplanteringarna är inte alls lika roliga. Ska börja med de nu, men toppskott från 0-10cm max (brukar ha 20-40cm på liknande plantering i "vanliga fall". Grannen och jag hade samma åsikt i i dag när vi tog en "sprutpaus" och pratade skit över rågången.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).