Gallring

Högstubbar i gallringsskogen?

36 inlägg 11733 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Högstubbar i gallringsskogen?

339  
#581563 https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... Fux3a3PSOh

Om man läser detta så kanske mer högstubbar i skogen hjälper steklar mm som lever av bla barkborre? Skulle vara kul att testa att göra lite högstubbar i gallringsskogen. Borra hål i dem så insekter som äter/reducerar barkborre flyttar in? :-bd



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

halvproffs  
#581572 Det får jag automatiskt iom snöbrotten. Rejäla högstubbar!

Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

339  
#581576 Jo snöbrott får jag också.. Men jag har ett besvärligt område som ej lämpar sig för maskingallring. Ganska litet så jag funderar på att bara gå med kedjeröjsågen och fälla ut det allra tätaste. Då skulle man kunna skapa högstubbar också. Blandat tall, gran och björk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Värmlänning  
#581580 Bolaget här ikring har kört högstubbar i gallringen i minst 10 år. 2 per hektar sparar de åtminstone. Det blir oftast de träd som uppenbart har röta eller kvalitetsnedsättning på första stock

Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

339  
#581589 Vilket fall är det som går att läsa i länken intressant. I framtiden så kanske massinvasion av barkborre som dödar skog mildras med gynnsamma förhållanden för de djur och insekter som äter dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Fredrik Reuter  
#581661
Värmlänning skrev:Bolaget här ikring har kört högstubbar i gallringen i minst 10 år. 2 per hektar sparar de åtminstone. Det blir oftast de träd som uppenbart har röta eller kvalitetsnedsättning på första stock


Jepp, det var direktivet under de år jag satt i skördare också.

Användarvisningsbild

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

skogsjan695xl  
#581665 De senaste direktiven på stora gällande högstubbar är att i 1a gallring så görs bara högstubbar av löv. Sista gallring ska 3st per hektar göras, lika i slutavv.
Högstubbar ska göras av samma trädslag som finns på avverkningen.

Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

339  
#581672 Någon som vet av några fler forskningsrapporter om högstubbar som man kan läsa? Helst i gallringsskog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Värmlänning  
#581673
339 skrev:Någon som vet av några fler forskningsrapporter om högstubbar som man kan läsa? Helst i gallringsskog.

Googla på ”högstubbar SLU”
https://stud.epsilon.slu.se/8414/

Användarvisningsbild

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Fredrik Reuter  
#581685 Här är ett examensarbete som var bland det första kom upp om man sökte på Högstubbar SLU:

https://stud.epsilon.slu.se/8414/11/eri ... 150827.pdf

Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

339  
#581702 Ganska intressant läsa det man knappt tänkt på tidigare! Klistrar in en viktig tankeställare om man är invaderad av barkborre och uppätna granar. ^#(^

"Flera av de problem som uppstått genom insektsskador under senare tid kan
möjligen söka sin grund i den kraftiga utarmning av artantalet lägre djur som blir
följden av ett rationellt skogsbruk. Om artantalet sjunker försvinner troligen många naturliga reglermekanismer i form av parasiter och rovdjur, vilka normalt begränsar storleken på en insektsart (Ahlén m.fl.1979). Ett nittiotal insekter är knutna till näringsvävar från den vanliga granbarkborrens ägg, larver, puppor och vuxna skalbaggar"

   TS
Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Vågen  
#581864 Detta var intressant! Det jag hört tidigare har ju endast gällt vid avverkning. Bra tråd!

Användarvisningsbild

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581865 Detta gäller även nya barkborre angripna träd. Lämna första två metrarna och får många fler nyttodjur djur att överleva! De svärmar samtidigt nen många av nytodjuren ha två eller tre års cykler.

Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

339  
#581920 Åkte ut en sväng ikväll efter jobbet. Kedjeröjaren fick ett kugg mindre drivhjul och X-force svärdet. Gick hur bra som helst att göra högstubbe! En al offrades till nyttoinsekternas ära :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Högstubbar i gallringsskogen?

Avslutat-02  
#581933 En liten men dock så viktig sak bara...
När man gör en högstubbe, så är det enligt naturen bättre att kapa i olika höjd och sedan bryta av stammen.

Kolla en naturligt avbryten stam den är inte rak och fin utan trasig och ojämn....
Ugglorna vill ha det så för att kunna gömma sig.

Gör gärna lite skador på stubbarna, som drar insekter.... Frågan jag ställer blir, vet vi vilken effekt detta kan ge?
Hjälp eller stälp?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).