Gallring

Vimekgallring

26 inlägg 12440 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vimekgallring

vimeken  
#581075 Har kört ungefär ett år med Vimekmaskiner, en 404 se och en 610 se.
Tycker oftast det är ett tillfredställande arbete då det är efterfrågat av många skogsägare
när man får ett slutresultat som känns och ser mycket bättre ut för ögat :geek:
än när det körts med större maskiner, då man sett en hel del skräckexempel på förstörda ungskogar.
Speciellt 404:an anser jag vara den överlägset mest smidiga skördaren när det gäller att köra slingerstråk i gallring.
Skulle vara intressant att få veta hur det går för andra, främst Vimek,
men även liknande som Terri och Malwa entreprenörer
eller enskilda skogsägare som köpt egna maskiner i Sveriges avlånga land. :d

Om era förutsättningar, metoder, ersättning per timme eller m3f, intresse av skogsägare, tips och ideer osv.
Är nyfiken hur ni får det att gå ihop ekonomiskt.
Är ju inte heller alla skogsägare som kan tänka sig att leja bort en gallring med noll eller minusresultat.
Skulle vara väldigt intressant att jämföra och höra om era erfarenheter! :-b
Ingen entreprenör vill väl köra gratis heller, utan kunna räkna hem grejorna i slutändan... #:-s
Tacksam för svar. :-bd



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vimekgallring

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581078 Kör du på timme eller m3?

Avatar Fallback

Re: Vimekgallring

vimeken  
#581081 Kör på m3.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

svampbob  
#581166 Jag har också en SE grupp och kör lite på helgerna i egen skog. Nu i sommar har jag dikesrensat med 404an och Vimeks dikesskopa.

Avatar Fallback

Re: Vimekgallring

vimeken  
#581254 Ok, hur funkar den vid dikesrensning? Kör du vid sidan diket och lägger över på andra sidan maskin?
Hur länge har du haft maskinerna, timmar? Hur har dom gått hittills, problem?
Hur mycket har du gallrat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

svampbob  
#581256
vimeken skrev:Ok, hur funkar den vid dikesrensning? Kör du vid sidan diket och lägger över på andra sidan maskin?
Hur länge har du haft maskinerna, timmar? Hur har dom gått hittills, problem?
Hur mycket har du gallrat?


Den funkar otroligt bra och kör oftast på ena och lägger på andra sidan.

Jag hade tidigare en 404 T6 och en 610 men bytte förra året till SE. Förra säsongen hann jag igenom ca 6 - 7 ha.

Det släppte ett klämförband på drivningen till framaxeln på 404an så Vimek fick komma ut och fixa det annars har det inte hänt något mer förutom någon slang.

Förhoppningsvis får jag mer tid till att köra maskinerna i framtiden för det blir lite löjligt med så fina maskiner som mest står.

Avatar Fallback

Re: Vimekgallring

vimeken  
#581359 Ok, jag har hunnit köra lite mera, så jag har haft lite mera krångel.
Har strulat med drivlinan på 404:an i vintras, då den blev svagare och långsam på driften.
Tillslut efter mycket felsökning byttes hela ventil paketet ut, då sliden i sektionen för driften byttes ut. Den var skadad så olja läckte emellan. Hjulaxlar på motordelen har gått av eller delat sig på både 404:an och 610:an.
Monterades förstärkta axlar så förhoppningsvis återkommer inte det problemet.
Styrkolvar har gått av på skotarn, men det berodde nog mest på föraren. Förutom dessa saker är det nog mest slangar som gått och lite annat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

svampbob  
#581385 Problemet med axlarna har jag inte hört förut. En krånglande slid är väl inget man kan direkt lasta Vimek.

Jag håller med om att 404an i SE utförande är en fantastisk maskin. Nu känns det däremot som att skotaren behöver ett lyft för att hänga med. Jag önskar mig 8 hjul, boggistyrning och lite mera lastkapacitet.

Avatar Fallback

Re: Vimekgallring

vimeken  
#581464 Jo 610se har en jättefin kran som har bra räckvidd och tillräcklig styrka, och jag gillar tiltgripen. En väldigt bra finess, som gör det smidigt att jämnslå knippena. Däremot är ju lastförmågan väldigt liten. Svagheten är vagnsdriften med robsonrullarna. Skulle behövas direktdrift med riktiga boggielådor. 8 hjul och boggiestyrning har jag inte tänkt på, men skulle ju förstås vara önskvärt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

svampbob  
#581497
vimeken skrev:Jo 610se har en jättefin kran som har bra räckvidd och tillräcklig styrka, och jag gillar tiltgripen. En väldigt bra finess, som gör det smidigt att jämnslå knippena. Däremot är ju lastförmågan väldigt liten. Svagheten är vagnsdriften med robsonrullarna. Skulle behövas direktdrift med riktiga boggielådor. 8 hjul och boggiestyrning har jag inte tänkt på, men skulle ju förstås vara önskvärt...


Mowi kranen med utskjut blev ingen hit. Ska man skota manuellgallrat är det säkert bra med lite extra räckvidd.

Det var lite inkörning innan jag riktigt började gilla tiltgripen men nu kan jag inte tänka mig att vara utan den.

Vi kan vara helt säkra på att Vimek tittar på en uppgraderad skotare.

Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

svampbob  
#581836 Jag fick idag hör att mina gamla maskiner hade hittat varandra igen. Skördaren har gått ett tag i Ungern och gallrat ek och nu har 610 anslutet. Jag hoppas att det var ett kärt återseende.

Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

Loggerslife  
#589252 Hej!

Ni som kört en del vimek, vi har en 404 skotare på firman, behaglig maskin att köra, men jag som gammal maskinförare av " vanliga" maskiner blir ibland lite trött på att där ska va storspak o inget konstantvarv, annars tassar maskinen på bra, lite remmar som man fått byta o lite slang bara, men skit i det, nu till min fråga....

Köra vimekskotare i förstagallring, vad ligger ni på i stickvägsbredd?? Normalt har man ju 18-22m mellan vägarna om man inte fäller ut mellanzoner. Men med en så pass liten pulka känns det som att en stickväg på minimum 4m är att ta i? Tänker ju mest på när andragallringen kommer och man får börja med att hugga vägträd. 😰 skulle va kul att höra era åsikter o tankar.

Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

svampbob  
#589258
Loggerslife skrev:Hej!

Ni som kört en del vimek, vi har en 404 skotare på firman, behaglig maskin att köra, men jag som gammal maskinförare av " vanliga" maskiner blir ibland lite trött på att där ska va storspak o inget konstantvarv, annars tassar maskinen på bra, lite remmar som man fått byta o lite slang bara, men skit i det, nu till min fråga....

Köra vimekskotare i förstagallring, vad ligger ni på i stickvägsbredd?? Normalt har man ju 18-22m mellan vägarna om man inte fäller ut mellanzoner. Men med en så pass liten pulka känns det som att en stickväg på minimum 4m är att ta i? Tänker ju mest på när andragallringen kommer och man får börja med att hugga vägträd. 😰 skulle va kul att höra era åsikter o tankar.


Det låter som att du pratar om en 606 skotare. 404an är en skördare och den stora skotaren heter 610SE.

Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

Loggerslife  
#589264 Kan va 606 då. Inte superkoll på beteckning

Användarvisningsbild

Re: Vimekgallring

svampbob  
#589950 Nu dök min maskin upp på Youtube


Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).