Sågtimmer

När blir tallen klar för avverkning

8 inlägg 4990 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När blir tallen klar för avverkning

Ldsaren  
#577432 Åker semester nu i Dalarna ,Hälsingland ,och tittar på alla magra tallar efter väg ,blir dom stora någon gång med så mager jord ?
Förstår ju att annat går ju inte och ha heller.
De står väldigt tätt också dom små ,kanske en meter,ska de danas så istället för stamkvistning ?
Kan tänka mig att det blir riktig kvalitet om nu efterfrågan finns då om 150 år !



   TS
Avatar Fallback

Re: När blir tallen klar för avverkning

Avslutat-02  
#577439 Jaha jag trodde du menade Tallen100...???

:oops: :oops: :oops:

Avatar Fallback

Re: När blir tallen klar för avverkning

isteskog  
#577442 Tallen trivs i mager jord om man jämför med gran eller löv. Höjden på tall i mina trakter (mitten av Hälsingland) brukar variera mellan 15- 30m i ett slutavverkningsbestånd. Väntar man i 150 år med avverkning så finns risk för att samhället gör en nyckelbiotop eller reservat av marken ..... 👎

Avatar Fallback

Re: När blir tallen klar för avverkning

Ldsaren  
#577454 Tallen 100 va det
.vinterrojarn ?

   TS
Avatar Fallback

Re: När blir tallen klar för avverkning

Avslutat-02  
#577465 När tallen blir klar för avverkning.....
Tallen 100 år i den skogen om den står så pass tätt och är klen.

Om man inte menar Tallen100, jag vet inte riktigt när han är avverkningsmogen...

:lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: När blir tallen klar för avverkning

Ldsaren  
#577469 Den står väldigt tätt o mager de små ...har samma hemma 5-6 meter i södra Sverige o god bonitet ca 8.9 ...tänkt o röja nu , men inte så tätt .

   TS
Avatar Fallback

Re: När blir tallen klar för avverkning

surjämten  
#577513 Bra fråga!
Vi är nog flera som tycker det växer sakta i våra ( norrländska )tallskogar o att kronorna är för små.
Gödsling o längre avstånd mellan stammarna bör man nog tänka på.

Användarvisningsbild

Re: När blir tallen klar för avverkning

Camaro1969  
#577520 jag har en del T12 på mina marker... så tallen blir väl 12 meter då vid 100 år..

förhoppningsvis bra kvalite iaf... men det får man nog inte betalt för...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).