Skogsmiljö och Trädlära

Gamla Grundstenar

5 inlägg 2390 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gamla Grundstenar

KMS  
#572429 Har en gammal husgrund av huggna stenar på markerna, den är ej utmärkt som fornminne på riksantikvarieämbetets
online kartor. Tror att huset som stod där revs vid sekelskiftet 18/19 men är osäker.

Vill anlägga väg där grunden står, är det ok att man bara flyttar undan stenarna då det ej är utmärkt som fornminne?
Eller måste man kontakta länsstyrelsen, om man kontaktar länsstyrelsen, kommer dom då ut och inspekterar?



   TS
Avatar Fallback

Re: Gamla Grundstenar

bgl  
#572436 Börja med ett samråd med Skogsstyrelsen

Avatar Fallback

Re: Gamla Grundstenar

Hanatorp  
#573879 Kontakta riksantikariämbetet

Användarvisningsbild

Re: Gamla Grundstenar

PinusScania  
#573885 Kontaktar du myndigheter kan du nog glömma att bygga vägen just där.
Historiska lämningar är dock trevligt att ha på sin mark. Kan du inte dra vägen lite vid sidan om bara?

Avatar Fallback

Re: Gamla Grundstenar

Aleck  
#573889 Om Skbv ska anläggas ska samråd med SkS ske, så är reglerna. Och vid samrådet kommer ni stöta på stenarna och då kommer TS få information kring vad som gäller. Men troligen så är det i alla fall ingen fornlämning med det högre skyddet utan en övrig kulturhistorisk lämning med det lägre skyddet, men jag är mycket tveksam till om man får flytta stenarna oavsett. Eventuellt kopplas länsstyrelsen in och klassar minnet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).