Skogsnyheter

SNF: 30% är skyddat | Virkessvacka | Halverat virkespris

4 inlägg 2247 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SNF: 30% är skyddat | Virkessvacka | Halverat virkespris

Fredrik Reuter  
#569416 Idag, 4 juni 2019 genomför Riksdagen en öppen utfrågning om skogen som resurs och livsmiljö. Hela utfrågningen sänds via Riksdagens webb-tv och innehåller en hel del intressant.

Intressant är att Johanna Sandahl från Naturskyddsföreningen idag säger att 30% av skogen är formellt skyddad. Det betyder att 30% av Sveriges skogar har avverkningsskydd. Här har det alltså skett en svängning hos i alla fall Naturskyddsföreningen som nu ställer sig bakom "trettioprocentaren" som jag tror Sven-Erik Bucht var först med att mynta för några år sedan.

Rebecka Le Moine från Miljöpartiet frågade skogsindustrin om hur vi ska kunna höja uttaget ur skogen när vi i princip redan idag avverkar tillväxten. Dessutom vad som händer när vi går in i en virkessvacka på grund av hård avverkning med trakthyggesbruk över flera år. Till sist en fråga varför virkespriset enligt statistik från Skogsstyrelsen har halverats, från 700 kr/m3 till 300 kr/m3 på (typ) 30 år? Beror det på trakthyggesbruket?

Skogsindustrin svarar att skogen är dynamisk och att data från SLU visar på att vi kan öka uttaget i skogen (enligt SKA15). Det finns även möjligheter att investera i skogsmark i Baltländerna och avverka där samt importera från bland annat Norge. Virkespriset kommenteras ej.

LRF Skogsägarna fick en fråga vad de anser om mångbruk av skogen (a.k.a minska fokus på kalhyggesbruk). LRF svarar att de inte har någon åsikt om detta då det är upp till varje skogsägare.

Jag lyssnade bara nu på slutet och det finns säkert jättemycket mer intressant som diskuterades. Hoppas det går att se webbsändningen i repris, kolla här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/vid ... 0190604ou1




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: SNF: 30% är skyddat | Virkessvacka | Halverat virkespris

DagL  
#569694
Fredrik Reuter skrev:Intressant är att Johanna Sandahl från Naturskyddsföreningen idag säger att 30% av skogen är formellt skyddad.

På bloggen skogssnack https://www.skogssnack.se/valkommet-besked-av-naturskyddsforeningen/
står "att vi är överens om att ca 30 procent av skogen är undantagen från skogsbruk"
På twitter läser jag Claes Svedlindh (naturvårdsverket) använde begreppet "skog undantagen produktion" "det handlar om fyra väsentligt skilda delar som ofta buntas ihop.... "
Naturskyddsföreningen har alltså inte sagt att 30% av skogen är formellt skyddad utan bara instämt i att 30% är undantagen produktion.

Avatar Fallback

Re: SNF: 30% är skyddat | Virkessvacka | Halverat virkespris

isteskog  
#569703 Tänkte jag också ..... Hade varit lite för bra om SNF gjort den tolkningen att 30 % är formellt skyddad ...... 😉

Avatar Fallback

Re: SNF: 30% är skyddat | Virkessvacka | Halverat virkespris

Avslutat-02  
#569704 Kommer aldrig att hända, då erkänner de ett litet nederlag emot skogsbruket.

Dessa människor vill bara ha mer, de är aldrig nöjd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).