Socialt (mer om oss)

Ingenting är omöjligt eller?

5 inlägg 2174 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ingenting är omöjligt eller?

Petterssonen  
#568407 Jag har jobbat snart fem år på kommunen som naturvårdare som gett mig erfarenheter av röjning manuell huggning gallring stora som små. Jobbat med barkborre. Kört skogstraktor med huggavagn.
Haft samarbete med skogsmaskinsförare , ekologer ,skogstekniker mm.

Nu är det dags känner jag att stå på egna ben.
Så jag frågar er tror ni det är möjligt att med bara av erfarenheterna ja skrev ovan.

Att dra igång det som gör att jag inte kommer nån stans mer än tankar är hur löser man så man kan få lån till som jag tänkt traktor och huggarvagn.? Måste ju vara rätt bra skick har ja hört om man ska få avtal med skogsbolagen.
De ja tänkte är att även ragga avtal med kommunen skulle de lyckas vore min tanke att ha en traktor att köra klippning grönytor även snö med. De här är som sagt högsta önskan men. Vart ska jag börja?
Ge mig gärna tips.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ingenting är omöjligt eller?

FredrikB  
#568467 Det låter ju som du skaffat dig en viss erfarenhet.
Hade jag själv varit i din sits hade jag inte lånat till traktor och huggarvagn och sen hoppat av ett tryggt arbete.
Kan du inte börja köra extra sidan av för att lägga undan kapital till investeringarna?
Efterhand som du kör extra bygger du ju upp en kundkrets om d är driven och duktig.
Fast jag är nog lite "feg", hade aldrig vågat hoppa av ett till ett annat utan stora avtal i ryggen som trygghet.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Ingenting är omöjligt eller?

jannee  
#568492 Håller HELT med FredrikB.
Först bör du i alla fall undersöka hur många som eventuellt i framtiden kommer att efterfråga dina tjänster.
Du bör förstå att uppdrag i dag är HÅRT konkurrensutsatta, t.o.m så hårt att en del entreprenörer i bland
gör uppdrag med förlust bara för att inte få in fler konkurrenter.
Låna pengar på bank för att köpa in traktor med redskap lär i vilket fall som helst vara orimligt.
Ska du ge dig in i en branch som är hårt konkurrensutsatt och oftast med väldigt dålig lönsamhet bör du i vilket fall som helst ha ett AB annars kan du riskera bli skuldsatt för resten av livet.
Men OK, har du i ditt tycke en bra affärside gå till banken och lägg upp iden för dem så får du ganska snabbt veta vilka möjligheter du har att få låna.
I dag mitt i en högkonjunktur med ovanligt låga räntor kan det kanske se gynnsamt ut, men vem vet när lågkonjunkturen infaller, räntorna stiger, jobben sinar, banken vill ha större säkerhet för sina lån.
Betänk att en människa med skulder ALDRIG kan känna sig fri, alltid är beroende av andras väl och ve (lönsamma uppdrag)
Självklart bör du ha avtal med olika beställare, men avtal är ALDRIG hundraprocentiga, finns inte sällan någon klausul som gör att beställaren kan bryta eller sänka priset.
Starta då i stället i liten skala, arbeta som du gör, men då kanske som egenföretagare. Successivt kommer du senare då att märka vilka tjänster som efterfrågas av dig och vilka redskap du därefter kanske behöver köpa in.
EN före detta chaufförskollega till mig köpte en liten grävare (5 tonnare), gjorde små uppdrag på helger, kvällar och nätter, ja när han var ledig. Successivt fick han mer och mer att göra, tog först tjänstledigt därefter slutade sin anställning. Har idag flera maskiner, verkar att fungera. Men efter vad han själv säger vad det ett rent helvete med ekonomin och osäkerheten de första åren som egen och inte minst vintertid när tjälen förhindrade många jobb.
Ändå hade han sina maskiner SKULDFRIA när han satsade heltid på sitt företag.
M.a.o. det är ingen direkt dans på rosor när du ger dig in i skogsbranschen.

Användarvisningsbild

Re: Ingenting är omöjligt eller?

svampbob  
#568498 Visst är det så att du nu har en kommunal anställning. Jag skulle börja med att jobba extra fråga entreprenörerna du jobbar med om dom behöver någon hjälp på kvällar helger eller klämdagar. Ta det erbjudanden som ges och gör dig ett namn som han som alltid ställer upp. När du har nått dit att det alltid är dig som dom frågar först då är det läge att starta eget.

Användarvisningsbild

Re: Ingenting är omöjligt eller?

Tokslut  
#572804 Skaffa AB eller hur du vill ha det, hyr sedan ut dig en vinter för tex. snöröjning till någon med fordon och känns på't.

Har kompisar som kört snö nattetid och jobbat vanliga jobbet på dagen sen. Det känns i kroppen, men här i Stockholm är det inte snöfall så ofta under en vinter så det går. Man får sova när tid finnes ;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).