Verkstan

Slangskydd som glider lätt

25 inlägg 4689 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slangskydd som glider lätt

JohannesG  
#566767 Har en maskin där slangarna glider i en klyka och måste göra så. Spiralskydd fungerar inte då det hakar upp sig. Finns det något nötningsbeständigt som glider lätt som man kan trä runt. Åtminstone på den delen som glider.
Är en "orm" med 16 slangar, mest 3/8. Är väl runt 10cm tjock.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Slangskydd som glider lätt

Pamf  
#566769
JohannesG skrev:Har en maskin där slangarna glider i en klyka och måste göra så. Spiralskydd fungerar inte då det hakar upp sig. Finns det något nötningsbeständigt som glider lätt som man kan trä runt. Åtminstone på den delen som glider.
Är en "orm" med 16 slangar, mest 3/8. Är väl runt 10cm tjock.
Kan du lossa slangarna o trä över något plaströr antingen kring hela bunten eller över varje slang?

Användarvisningsbild

Re: Slangskydd som glider lätt

JohannesG  
#566770 Klart de går att lossa, men helst inte. 😉 🙂
En hård plastslang blir nog för styv. på ena sidan klykan är det "fritt fall" neråt, så blir en ganska kraftig böj. Men böjen flyttar sig beroende på läge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slangskydd som glider lätt

JohannesG  
#566772 Vet någon hur nötningsbeständig en sådan här slang är? Relativt billig. Går ju skära upp och trä runt och sedan tejpa ihop eller sy ihop med buntband eller snöre.
https://www.ahlsell.se/10/forbrukningsv ... -85df4304/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slangskydd som glider lätt

Pamf  
#566777 Plastad brandslang har hyfsad nötningstålighet o det där ser ut o vara något liknande. Vanlig brandslang (med textil på utsidan) skulle glida för dåligt? Den är rejält tålig annars o brukar kunna gå att få tag i kasserad sådan om man bara frågar på en brandstation

Avatar Fallback

Re: Slangskydd som glider lätt

Robertberg  
#566781 Kan du vända på konstruktionen, och lagra klykan istället? Tex sätta skateboardhjul på klykan så det inte nöter när det rör sig 🤔

Användarvisningsbild

Re: Slangskydd som glider lätt

Vardon  
#566784 Blir det för styvt med avloppsrör som man sågar upp på längden och trär på, tänkte på ändarna....

Användarvisningsbild

Re: Slangskydd som glider lätt

JohannesG  
#566786 Vanlig brandslang kan nog fungera, men allra bäst är om det är en lite glatt yta. Det viktigaste är dock att det inte kan haka tag eller nota på en individuell slang.

Klykan är nu gummibelagd. Och helt klart skulle man kunna klä denna med en halare plast. Men hjul är jag tveksam till, det tar mer plats än utrymmet tillåter.

Hur menar du ändarna? Ändarna på slangarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slangskydd som glider lätt

Blondin 750  
#566788 Tror mig veta på ett ungefär hur din klyka ser ut så jag föreslår att du modifierar den lite då jag tror att det är där lösningen är enklast. Ett vanligt spiralslangskydd är ju ganska fiffigt trots allt så utgå ifrån att få det att fungera. Kan du tillverka en bättre upphängningsanordning (klykan) av tex en del av ett oljefat, det har ju lagom radie och en rejäl "slangbunt" borde med lätthet glida över den om man gör den ca 30x40cm. De välvda ytorna borde fungera både som botten och sidor. Tänk lite som styrningar för grova trossar eller trålar till sjöss. 🙂

Avatar Fallback

Re: Slangskydd som glider lätt

Blondin 750  
#566789 Om det bara är längsled som det behöver röra sig så borde delar av en gammal fälg funka fint.

Användarvisningsbild

Re: Slangskydd som glider lätt

halvproffs  
#566790 På min första vagn böjdes ett rostfritt 1" rör till ett U. Det är ju väldigt slät yta på ett sånt rör. Tror inte jag hade något spiralskydd där och lite nött blev gummit säkert men det funkade bra. Hade det så i 17 år iaf. Synd att jag inte tog någon bild på det.

Användarvisningsbild

Re: Slangskydd som glider lätt

JohannesG  
#566791 Blondin 750 har som vanligt lite insider information. 😉

Klykan bör dock hållas så liten som möjligt. Men det där med rör låter inte alls dumt. Svetsa halvor av 3" rör på nuvarande konstruktion skulle nog bli perfekt! Det är ju det där med att det inte ska hugga tag i ett spiralskydd som är det viktiga. Klykan består nu av ett plattjärn bockat såhär:
\______/

   TS
Avatar Fallback

Re: Slangskydd som glider lätt

Blondin 750  
#566793
JohannesG skrev:Blondin 750 har som vanligt lite insider information. [emoji6]

Klykan bör dock hållas så liten som möjligt. Men det där med rör låter inte alls dumt. Svetsa halvor av 3" rör på nuvarande konstruktion skulle nog bli perfekt! Det är ju det där med att det inte ska hugga tag i ett spiralskydd som är det viktiga. Klykan består nu av ett plattjärn bockat såhär:
\______/

Synd att det är långt mellan våra projekt, jag har gamla 4” rör avsedda för att blåsa foder i som skulle varit perfekta att kapa bitar ur och svetsa på din konstruktion. [emoji846]

Användarvisningsbild

Re: Slangskydd som glider lätt

svampbob  
#566795 Borde inte tre st sånna här funka?

https://www.runelandhs.se/transport/rul ... ngd-305-mm

Att slangarna först glider över en horisontell rulle och just bakom den horisontella sätter du två vertikala som styrning i sida.

Användarvisningsbild

Re: Slangskydd som glider lätt

molnia  
#566800 Eftersom du är så hemlighetsfull om ditt projekt är det svårt att ge bra råd.
Antingen en rulle likt förra förslaget eller hänga upp slangen i en wire som ger slangarna rörelsefrihet eller en liten skena för löpvagn. Typ som finns för elkabel vid traverser.
Senast redigerad av molnia fre 17 maj 2019, 09:30, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).