Motorsåg och handhållet

Vad för motorsåg

34 inlägg 5109 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad för motorsåg

Sernemo  
#565392 Hej!
Jag behöver en motorsåg i min sommarstuga. Det handlar mestadels om mindre träd och ved. Vad rekommenderas för såg. I prisklassen 1500-2500 kr ca.

Tack på förhand



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad för motorsåg

Avslutat-02  
#565393 Va sägs om en Stihl? Nu vet jag inte direkt va en 180 kostar men det är en liten och rolig såg.

Eller en 192: a.
Hva 130-135 är också bra sågar.

Eller tänkte du dig begagnad?

Avatar Fallback

Re: Vad för motorsåg

Avslutat-01  
#565399 farsan köpte sig en Stihl 170
minsta modellen och han är nöjd
tror den kostar c:a 1800
dock lånar han min Jonsered 2252 när det behövs kraftigare såg

Användarvisningsbild

Re: Vad för motorsåg

JensSkoog  
#565406 Jag kan varmt rekommendera en Stihl MS170 till det du behöver.
Det är en såg utan "fixfaxerier" och den gör jobbet, väger inte så mycket och är lättstartat.
Jag använder den och MS171/180/181 när jag har såg-elevar, men enligt mig
får du mest såg för pengarna när du köper en 170. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad för motorsåg

ulfgustav  
#565435 Köpte en liten ECHO motorsåg för ett år sedan och är mycket nöjd med den, 5 års garanti.
Före den hade jag en STIHL ms 180, och med den så var det bara trassel

Avatar Fallback

Re: Vad för motorsåg

Avslutat-02  
#565440 Echo är bra grejer, men här finns ingen återförsäljare tyvärr.
Många tar högre priser för dessa än för en Stihl eller hva, konstigt tycker jag....

Oavsett vad man väljer så är det viktigaste att man trivs med sågen.
Annars blir jobbet otrevligt och då drar man sig för att göra det.

Användarvisningsbild

Re: Vad för motorsåg

halvproffs  
#565441 Hade ont i axel o arm så jag köpte en stihl 170 bara för att hugga klent virke till ved. Sämsta såg jag haft. Mycket vibrationer, fick byta membran 2ggr och det förb....de oljelocket som jag hällt många tankar på byxorna. Köpte en mordernare 171 och mycket mindre vibrationer men fortfarande samma sorts oljetanklock. Nu är axeln bättre så 171 får följa med i lådan på 4-hjulingen(enda som får plats) på nåder. Nu har jag ingenting att jämföra med direkt så det kanske blir fel. En klenvedsåg som jag gillade var Husq.234. Gick jämt utan problem och drog väldigt lite bensin. Blev nästan för långt mellan rasterna😊 Många år sedan dock.
Apropå oljelock. Nyara husq. Lock är perfekta. Går inte att misslyckas med dom. Vid köp av nya sågar ifjol var detta avgörande mellan stihl och husqvarna. Förresten finns 170 att köpa fortfarande?

Avatar Fallback

Re: Vad för motorsåg

Avslutat-02  
#565443 Nja en hva 234 kanske är en rejäl såg och en trevlig såg, men den väger lite mycket.

Men det är klart, avlastar man på stammen och lägger upp rotänden så man får ergonomisk höjd att kvista, då är det inga problem.

sedan är ju en liten fråga, ska det vara nytt eller begagnat för trådstartaren?
Hva 130-135 är fina sågar eller en Jonsered 2234-2238.

Användarvisningsbild

Re: Vad för motorsåg

JensSkoog  
#565445 170 finns fortfarande och ofta så använder affärerna den som lockmedel, så
då kan man få den för 1450 Norska kronor :grin:

Vet inte om något har skedd, men jag känner inte fulvibrationar som du skriver om, "halvproffs".

Senn är det ju så att om man ska ha en lätt såg som ska användas mycket, så rekommenderar jag MS193.
Min granne använder den till allt, båda billeträd, vindfällor och gallring, men så närmar han sig väl 80 och orkar inte bära så tungt. "Jag har tid", säger han, "och då duger den här sågen bra" :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad för motorsåg

Avslutat-02  
#565449 1450 norska? Det är väl ca 1800-1900 svenska? Eller jag är väl ute och cyklar fast jag sitter inom hus. Och nä jag har ingen motionscykel....
:d

Avatar Fallback

Re: Vad för motorsåg

Blivande snickare  
#565460 Du skulle ha googlat fram svaret snabbare än du skrev inlägget här.
Men för att svara på din första fråga, 1450 norska kronor är 1589.31 svenska kronor.

Angående din andra fråga, ja. Du är på väg trampandes ut genom ytterdörren.

Avatar Fallback

Re: Vad för motorsåg

Avslutat-02  
#565461 =))

Avatar Fallback

Re: Vad för motorsåg

Avslutat-02  
#565462 Min vän snickarn va tycker du att trådskaparen ska skaffa för såg?

Jag skulle tro att det kanske lutar mot en Stihl såg, då de oftast ligger väldigt bra i prisbilden på de lite mindre sågarna...

Va har du för åsikt?

Avatar Fallback

Re: Vad för motorsåg

Blivande snickare  
#565465 Baserat på den lilla info vi fått om behovet, små träd och ved så tycker jag tråden är på rätt spår.
Med tanke på just slutklämmen ved så vill kag slå ett slag för Jens förslag, 193 an.
Lite mer såg än 170 men fortfarande inget jag skulle rekomendera till vedbacken.
Fast halva idén med en sommarstuga är att varva ner från det vardagliga tempot och eftersom små träd och stammar är det som är i fråga så tycker jag 193 är en rättvis kandidat för uppgiften.
Vass kedja och låt sågen jobba sig genom virket i sitt eget tempo.

Om TS söker begagnat så skulle jag rekomendera en husqvarna 340. Går att hitta billigt, inte väldigt tung men stark för storleken.
Andra lämpliga kunde också vara hva 51 eller en 200 serie.
Jonsered har jag väldigt lite erfarenhet av annat än farfars gamla 2050 turbo.

Ska sågen förvaras i sommarstugan kanske ändå en ny är att föredra, färska gummidelar och garanti iaf första sommaren.
Rekomenderar TS att köra på alkylatbensin ifall det blir en ny såg, då slipper han igen kläggade förgasare och bränsleslangar.
Vanlig rapsolja från närbutiken i oljetanken så täpper det inte där heller.

Såklart godkänd skyddsutrustning på det så blir semestern på stugan en gemytlig tid att tänka tillbaka på i vinter.

Avatar Fallback

Re: Vad för motorsåg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565466 En beg Stihl 240/260

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).