Skogsekonomi

Förstå sig på avskrivning

11 inlägg 5260 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förstå sig på avskrivning

Skogz  
#565294 Hej!
Jag försöker förstå mig på avskrivningar just nu och har ett scenario som ni får säga är rätt eller fel:

Pelle har 100ha skog. Han köper in en skotare för 100.000 och skriver av den på 5 år. Avskrivningen är alltså 20.000 per år. Betyder det att Pelle har ett underskott på 20k varje år, och då kan göra en skattefri vinst på 20k varje år i 5 års tid?

Funkar det på detta viset? :smile:



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Förstå sig på avskrivning

Mellberg  
#565296
Skogz skrev:Hej!
Jag försöker förstå mig på avskrivningar just nu och har ett scenario som ni får säga är rätt eller fel:

Pelle har 100ha skog. Han köper in en skotare för 100.000 och skriver av den på 5 år. Avskrivningen är alltså 20.000 per år. Betyder det att Pelle har ett underskott på 20k varje år, och då kan göra en skattefri vinst på 20k varje år i 5 års tid?

Funkar det på detta viset? :smile:


Du har fattat det rätt. Men enklare är att använda huvudregeln, där avskrivningen är 30% av avskrivningsunderlaget.
År 1, 0,3 *100.000 = 30.000. År 2, 0,3*70.000=21.000 osv.

Inventarier av mindre värde < än ett ½ basbelopp dras av direkt.

Avatar Fallback

Re: Förstå sig på avskrivning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565308 Skattefri vinst får han inte men han får ett avdrag för skotarens förmodade värdeminskning. Skriver han ner skotaren till noll och sedan säljer den för 50' så får han återföra avskrivningarna och ta upp summan till beskattning.

Användarvisningsbild

Re: Förstå sig på avskrivning

Mellberg  
#565317 Kan tillägga att man behöver inte göra en maximal avskrivning, den kan vara så låg som 0 kr. Om du säljer inventarier skall det minska avskrivningsunderlaget och när underlaget är högst 5000 kan hela beloppet skrivas av. #:-s

Avatar Fallback

Re: Förstå sig på avskrivning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565366 Om man har det fattigt och eländigt så gör man inga avskrivningar. De spar man tills man når rikedom. En sak som inte många tänker på är att avskrivningar sänker räntefördelningsunderlaget. Det är bra om inventariernas bokförda värde ligger i närheten av det verkliga värdet.

Användarvisningsbild

Re: Förstå sig på avskrivning

Vedproducent  
#565369
Skogsola skrev:Om man har det fattigt och eländigt så gör man inga avskrivningar. De spar man tills man når rikedom. En sak som inte många tänker på är att avskrivningar sänker räntefördelningsunderlaget. Det är bra om inventariernas bokförda värde ligger i närheten av det verkliga värdet.

Det ser ju bättre ut i bokföringen med ingen/låg avskrivning. Men om du har det fattigt så blir det ju ingen skatt på det beloppet du gör avskrivning på. Så det blir ju mer över i din plånbok för stunden.

Användarvisningsbild

Re: Förstå sig på avskrivning

Camaro1969  
#565391 Korrekt vid förenklat årsbokslut där man inte får göra överavskrivningar.

Annars är de år1 30%

Kan va klurigt att möta inköp av inventarier mot ett års skogsintäkter, inventarien ska betalas samtidigt som man inte får ta hela kostnaden

Avatar Fallback

Re: Förstå sig på avskrivning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565485 Lämpligt att man lånar till sin investering om man inte har likviditeten. Så gör man avskrivningar i takt med amorteringarna så känns det som att amorteringarna är avdragsgilla. Men många entreprenörer går i fällan att de skaffar sig en skattekredit genom överavskrivningar. Det kan bli surt i slutet av amorteringsperioden.

Avatar Fallback

Re: Förstå sig på avskrivning

339  
#565544 Vill man skynda på så kan man även skriva av inventarien med 30 % de första åren och sedan byta till att avskriva med 20 % av anskaffningskostnaden de sista åren.

Man räknar ut när brytpunkten kommer och vilket som ger mest. 30 % av restvärdet eller 20 % av anskaffningskostnaden.

Användarvisningsbild

Re: Förstå sig på avskrivning

Camaro1969  
#565557 Så kan man bara göra med alla inventarier som en klump..

Avatar Fallback

Re: Förstå sig på avskrivning

339  
#565585 Ja hur snabbt man vill skriva av får man anpassa efter läget och förutsättningarna. Ibland vill man bygga på räntefördelningsunderlaget och ibland vill man något annat..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).