Skogsvagn (Huggarvagnar)

HSP Gripen of Sweden

8 inlägg 6043 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HSP Gripen of Sweden

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564755
1556794955_img_20190429_201312.jpg

Jag blev lite avundsjuk på en grannes Mowi 1250, han hade fetare hjul och en grip som hette HSP Gripen 015HD.
Vad kan en sådan grip betinga för pris?

Blir det "slött" att köra direkt på en Valmet 6400:s hydraulsystem?
Spontant så ser det ju mycket enklare ut att lasta med en snabb, bred och stark grip.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: HSP Gripen of Sweden

Fredrik Reuter  
#564778 Hej,
HSP är en av de mest omtyckta griparna överlag, det lilla jag kört skotare så sällar jag mig in i den skaran också. Riktigt bra geometri och den rullar in virket riktigt bra. I och för sig 0.28 jag körde med dubbla cylindrar men tror 0.15 fungerar bra också.

Det bör inte vara några problem med hydraulflödet med denna grip och 6400.

Generellt är det ett "proffsmärke" och givetvis är produkterna dyrare än ex standard som levereras med en skogsvagn. Men be att få testa grannens så märker du direkt om det något för dig!

Användarvisningsbild

Re: HSP Gripen of Sweden

hemhuggare  
#564860 https://www.blocket.se/skaraborg/Risgri ... ?ca=18&w=3 visserligen en risgrip men det måste vara billigt borde gå att bygga om

Avatar Fallback

Re: HSP Gripen of Sweden

Robertberg  
#565047 Vi valde till den dyrare och kraftigare G210S gripen till våran Mowi 1050, det var ett tillägg på ca 4000:- jämfört med orginalgripen.
Den ser ut mer som en skotargrip än den vanliga.
Kolla även på Farmas gripar, de är också kraftiga.

Avatar Fallback

Re: HSP Gripen of Sweden

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565124
Robertberg skrev:Vi valde till den dyrare och kraftigare G210S gripen till våran Mowi 1050, det var ett tillägg på ca 4000:- jämfört med orginalgripen.


4000 var inte mycket att bråka om.

Bromslänk är en annan väldigt överkomlig tingest som gör stor skillnad men som inte alltid kryssas i.
Jag brukade hyra en 1250 som hade bromslänk, sedan köpte jag en egen lätt begagnad 1250 som inte hade bromsad länk.....jag trodde knappt det var sant :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: HSP Gripen of Sweden

Robertberg  
#565125 Bromsad länk kostade 790:- när vi köpte. Vet inte vad det kostar att köpa till i efterhand.

Jag skulle rekommendera att kolla Farmas gripar, vi var nöjda med den 0,16 vi hade i några år innan vi bytte vagn.
@JohannesG kan nog ge en recension av sin 0,20 också.

Användarvisningsbild

Re: HSP Gripen of Sweden

JohannesG  
#565135 Stämmer bra att jag har en Farma 0,20. Den ersatte en Mowi G 260L. Storleken upplevs samma, och mindre skulle jag absolut inte vilja gå, men det beror ju helt klart på vad man kör för något också.
Det är stor skillnad mellan griparna. Bara det att skänklarna är ca 10cm bredare gör mycket för rakare knippen. Blev ofta plockepinn i gripen, detta är sällan ett problem nu. Möjligen att Mowigripen grävde lite bättre i lasset, men detta beror nog på smalare konstruktion och rundade spetsar. Farman nyper gärna tag mitt på en stock. Men å andra sidan är den raka formen bra när man vill lyfta i spetsen, blir ett mycket bättre grepp i stocken. Spetskraften är även den betydligt bättre. Märks tydligt vid lyft av ensilagebalar, så väl våta som torra. Gamla gripen ville de glida ur om man inte först snittade upp balen så man fick tag i gräset. Farman klämmer åt likt en balklämma.

Sammantaget är jag helnöjd och skulle absolut inte vilja byta tillbaka.

De två problem jag haft med gripen är dels att de inte svetsat färdigt en sträng, så det var det första jag fick göra, tog väl 10min, så inget tidskrävande, men ändå något man hoppas slippa när man köper nytt.
Sedan efter några veckor konstaterade jag inre läckage i cylindern, behövde dra i grip stäng för att inte tappa större knippen. Detta löstes givetvis på garanti. Dock skickades först fel cylinder, men alla returer löstes av säljaren, så förutom egen arbetstid betalade jag inget alls för cylindern. Cylindern byts på ca 15min så det är inget stort jobb.

Avatar Fallback

Re: HSP Gripen of Sweden

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565138 Då sambon var och jobbade i Falun -16 hämtade hon en bromslänk hos Hammars.......1650 kr kostade det att köpa sig mindre irritation :-bd

Tack för utförlig recension Johannes!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).