Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbränder 2019

32 inlägg 8241 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbränder 2019

Vedproducent  
Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2019

T Landström  
#563194 Brunnit här oxå... Stoppade inte så många meter innan gränsen till vårat verkar det som!

https://www.nwt.se/2019/04/22/stor-skogsbrand-vid-morterud/

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2019

Torbjörn Johnsen  
#563551 Det verkar vara många skogsbränder igång idag enligt nyheterna. Flera ganska stora och det brinner tydligen i både Götaland och Svealand. Tyckte även jag hörde ett bekant namn utanför Gnosjö @Granstorp?

Helt klart en skrämmande situation och man kan tycka att det är konstigt att det tar sig på så många ställen.

Idag blåste det rejält i Småland vilket ju förvärrar situationen men vi får hoppas att det ger sig. Till helgen blir det regn enligt SMHI...bara att hålla tummarna att det verkligen kommer. Gärna lite tidigare!

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

ÅsaNisse  
#563610 Knepigt med alla bränder i Gislaved /Gnosjö kommuner. Räknar jag rätt så är det minst 8 bränder på ca en vecka. Dessutom har det startat två eller tre nästan samtidigt på varje ställe.

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

Avslutat-02  
#563613 Detta börjar bli allvarligt i hela landet, med tanke på att alla marker är så torra.

Jag var ute och tog en långpromenad idag, kollade över ett område med röjning och en åker som ska plöjas...

Jag blev förvånad att det var så torrt, snön försvann förra veckan och det knastrande under fötterna.

Att plöja blir kanon, bara att köra på kvällen och sedan harva efter någon dag.


Men skogen,,,,,, där blir jag fundersam om inte fjolårets torka återkommer, och jag som ska plantera i år åt kunder.....

Ca 75-100.000 plant..😱

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2019

Granstorp  
#563632 Tyvärr är det som du misstänker Thorbjörn! Det är vår skog som brinner!

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

uffejohan  
#563636 Har också hört Granstorp nämnas ett otal gånger igår och idag, usch vad tråkigt...
Lider med dej @granstorp, vilken mardröm... Hur pass allvarligt är det för dej? Blir det energived av hela fastigheten eller finns det något som klarar livhanken? Vet man hur branden startade? Jag har järnvägen som lång gräns mot min fastighet och oroar mej ständigt för tjuvbromsande tåg. Tyckte jag hörde idag att apropå skogsbränder skulle stora delar av förra årets brandområde i Mellansverige avsättas till naturskyddsområde.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2019

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563640 Regeringen tar krafttag. Mikael Damberg ryter till:
– Svenska folket måste också ta sitt ansvar. Det får vara slut med att smyggrilla eller åka runt med skogsmaskiner och råka tända eldar i naturen

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563641
Granstorp skrev:Tyvärr är det som du misstänker Thorbjörn! Det är vår skog som brinner!


Lider med dig och hoppas på bästa möjliga utgång!
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2019

Torbjörn Johnsen  
#563644
Granstorp skrev:Tyvärr är det som du misstänker Thorbjörn! Det är vår skog som brinner!


Fy sjutton vad tråkigt! Jag lider med dig Granstorp!

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

Amatörhuggare 62  
#563667 Mycket tråkigt att höra. @
Granstorp.
Mvh Amatörhuggare 62

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

Avslutat-02  
#563670 Va hemskt, hoppas allt blir bra i slutändan.

Kan inte förstå hur det känns, men jag förstår att det är riktigt illa inuti.
Ta hand om er och ha de det bra.
Granstorp.

Mvh Andreas
Alias vinterrojarn.

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

Amatörhuggare 62  
#563671 Inte långt från ,där jag jobbar.
Just nu.
6 bränder sedan i påsk.
Det är mycket konstigt.
Inga verksamheter i området.
Så man håller lite extra koll.
Om man ser någon filur .
Riktigt Bedrövligt.

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

Avslutat-02  
#563673 Om det är någon som med avsikt tänder på,
Så är det tur att inte en annan får tag på en sådan....

Man ska inte hota så det gör jag inte jag avger ett löfte.
😡

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563745 Hur är ni förberedda på en eventuell brand?
Om ni har gjort något, vad är det i så fall?

Tar ni med er släckutrustning till skogen? Vatten, släckare eller annat?
Det sägs ju vara relativt effektivt med vattenkanna med strilmunstycke om branden är liten.

Har ni kanske även större sprutor, urintunnor eller vattentankar som står redo?

Själv har jag inget "större" än brandsläckare, om än skapligt många, men det räcker ju inte på långa vägar.
Har IBC tankar som man skulle kunna ha en motorpump kopplad till. Har sjö intill som går att fylla från.
Problemet är att om man fyller IBC-tanken så behöver den stå på en kärra/vagn och stå "startklar".
Har inte någon kärra/vagn som är "ledig" för detta.
Blir väl att ha IBC-tanken och motorpump med slang redo och sen lasta när det blir kris.

Berätta gärna hur ni gjort eller tänker göra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).