Öppna kategorin

Köptips på lagom bra jordfräs..?

56 inlägg 12342 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562213 Hej hej!! Jag Undrar om någon av alla kloka här har något tips på jordfräs för att fräsa upp några små potatisland (på kanske samanlagt ca 10m2 just nu, säkert mer senare) Jag Är ledsen, hittar ingen lämpligare kategori att ställa denna icke skogs fråga i! (Men det finns allt träd i närheten av den tilltänkta åkern iallafall! [emoji28] )



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562216 Jord och skogsbruk går hand i hand.

Hade du tänkt dig en ny eller begagnad?
Va har du för återförsäljare runt dig?

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562217 Hva och gilson har bra jordfräsar,,,

Klippo hade en liten men smidig och billig variant, men då får du ganska starka armar för den drar iväg rätt bra när den ska fräsa.

Honda är ju bra.
Stiga nää.

Stihl, är ju också bra.

Har du traktor?

Är kanske lite överdrivet, men det blir roligare så... :d

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562228
vinterrojarn skrev:Hva och gilson har bra jordfräsar,,,

Klippo hade en liten men smidig och billig variant, men då får du ganska starka armar för den drar iväg rätt bra när den ska fräsa.

Honda är ju bra.
Stiga nää.

Stihl, är ju också bra.

Har du traktor?

Är kanske lite överdrivet, men det blir roligare så... :d
Hmm.. Ja, jag kunde ju tänka mig begagnad, men har kollat runt och hittar ingen som verkar lämplig i närheten! Jag har iof bra hva och Stihl ÅF i närheten... Men sedan Är ju tex maskinklippet alltid till hands med [emoji4] men traktor har jag inte [emoji24] [emoji24] [emoji24] Kanske en bra ursäkt till att skaffa en nu då dock! [emoji2] bra iofs med en liten klippo som samtigt är lite styrke träning! Men Kalla mig fördomsfull... men kan man verkligen lita på Klippo..? [emoji16]

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562232 Klippo var världens bästa trädgårdsmärke förre nu ägs det av hva.... :((

Men det är bra grejer inte lika fantastiska men bra.
Det som är bra är att det är en Briggs motor på.
Billiga och pålitliga.

Honda motorer är bäst men väldigt dyra.

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562247
vinterrojarn skrev:Klippo var världens bästa trädgårdsmärke förre nu ägs det av hva.... :((

Men det är bra grejer inte lika fantastiska men bra.
Det som är bra är att det är en Briggs motor på.
Billiga och pålitliga.

Honda motorer är bäst men väldigt dyra.
Okaj! Då ska jag sluta vara fördomsfull! Kanske tom överväger en sådan! [emoji106]

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562250 Mitt råd som handlare är: kläm känn och fundera, det är inget fel att köpa t,ex julas grejer, om man inte har mycket att använda grejerna till, sedan är det ju så, att grejer är som en kärleksrelation, om man inte tar hand om sakerna då fungerar de inte heller.

Nu verkar du vara en kvalité medveten person så jag skulle råda att ta en liten titt hos handlarna och fundera lite över en kopp kaffe. Så gör jag när jag investerar i något.

Lycka till...

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

zeetorg  
#562251 Vad har hänt med din blogg Tinna? Det var ju bland det bästa man kunde läsa på nätet förut! 🤗

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562258
zeetorg skrev:Vad har hänt med din blogg Tinna? Det var ju bland det bästa man kunde läsa på nätet förut! 🤗
Oj!! Tack! Vilka hemskt snälla och värmande ord! [emoji177] Hmm! Jaa... Jag kanske Återkommer med bloggande i framtiden.. Livet snubblade sig lite som det kan göra ibland... Så.. Var ett tag sedan jag var här!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562263
vinterrojarn skrev:Mitt råd som handlare är: kläm känn och fundera, det är inget fel att köpa t,ex julas grejer, om man inte har mycket att använda grejerna till, sedan är det ju så, att grejer är som en kärleksrelation, om man inte tar hand om sakerna då fungerar de inte heller.

Nu verkar du vara en kvalité medveten person så jag skulle råda att ta en liten titt hos handlarna och fundera lite över en kopp kaffe. Så gör jag när jag investerar i något.

Lycka till...
Nå, det är ju sant! Jag vet inte om jag Är kvalité medveten, men jag gillar ju prylar med Stihl! [emoji16] Men, jag kan ju lätt konstatera att jag en mycket mer passionerad och därmed omvårdande kärleksrelation till de maskiner jag har av lite tjusigare märken...än tex billigare varianter som går sönder om man tittar lir för strängt på dom...
Men att Åka till ÅF och INTE impuls köpa en alldeles för dyr och bättre än jag behöver maskin, utan sedan åka hem och fundera, det är ett råd jag ska anamma!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562266 Alla investeringar har ju ett syfte, men om man då kan göra ett större inköp som täcker flera områden på samma gång då har man ju hittat en vinst i inköpet.

Jag köpte en begagnad press i fjol och fick då frågan över en självlastarvagn som var lite trasig, han ville ha 1000 kr, jag köpte den och nu kör jag ut ved till kunder med den, matar mattan går att backa av lasset med :-bd .

Ett tips: om man inser att maskinen kommer att bli dyr, köp då t,ex från Jula och om den går sönder efter ca 2 år då har du reservdelar till den nya.
Man kan nästan köpa 4-5 stycken till samma pris som en dyr maskin, men då kostar reservdelarna skjortan till den dyra.

Som jag brukar säga: allt har 6 sidor men en investering har minst tjugo.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Pamf  
#562267 Ett annat alternativ om det inte ska användas många ggr är att kika om det finns att hyra i närområdet

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562269 Bra alternativ, men jag skulle hellre äga.

Har lite dåliga erfarenheter av hyror av saker......

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562270
Tinna skrev:
vinterrojarn skrev:Mitt råd som handlare är: kläm känn och fundera, det är inget fel att köpa t,ex julas grejer, om man inte har mycket att använda grejerna till, sedan är det ju så, att grejer är som en kärleksrelation, om man inte tar hand om sakerna då fungerar de inte heller.

Nu verkar du vara en kvalité medveten person så jag skulle råda att ta en liten titt hos handlarna och fundera lite över en kopp kaffe. Så gör jag när jag investerar i något.

Lycka till...
Nå, det är ju sant! Jag vet inte om jag Är kvalité medveten, men jag gillar ju prylar med Stihl! [emoji16] Men, jag kan ju lätt konstatera att jag en mycket mer passionerad och därmed omvårdande kärleksrelation till de maskiner jag har av lite tjusigare märken...än tex billigare varianter som går sönder om man tittar lir för strängt på dom...
Men att Åka till ÅF och INTE impuls köpa en alldeles för dyr och bättre än jag behöver maskin, utan sedan åka hem och fundera, det är ett råd jag ska anamma!



Jag köpte en motorsåg på Biltema ifjol, och funderade om den skulle hålla,,,, med har jag fällt och kapat all tändved med i år nu, ca 10 kbm. Bara att tanka och åka, jag har köpt en till nu för att alltid ha reserv.

Köper ju redan svärd och kedjor där till de flesta av min sågar.
:-bd :oops: :oops: pinsamt för att vara Jonsered handlare kanske...... :d

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562277
Pamf skrev:Ett annat alternativ om det inte ska användas många ggr är att kika om det finns att hyra i närområdet
Jaa, tänkte det först, men självrisken om något går sönder på det som finns att hyra här är ungefär vad en ny skulle kosta...så med min vanliga tur så.... [emoji849]

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar