Skogsröjning

Ensklida barkborreträd.

8 inlägg 4015 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ensklida barkborreträd.

Kalleskog  
#557737 Jag har några enstaka vindfällen långt från en basväg som jag upptäckte häromdagen. Dessvärre är där 10-talet stående träd som angripits av barkborrar. Hur gör ni om ni hittar något enskilt vindfälle?

Är risken för angrepp på stående träd kring vindfället mindre om jag såga upp vindfället och lägger det i en lite trave. Går det att spruta det upparbetade trädet med något om man inte vill ringa in en skotare för att skota ut något kubik, dessutom blir det avdrag på 500 kr om det är mindre än 10 m3 fub i vältan.


Senast redigerad av Kalleskog tis 19 mar 2019, 17:19, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Ensklida barkborreträd.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557741 Har du otur får du tio träd till i vår som angrips, så då kanske det blir 10 ms3fub...

Avatar Fallback

Re: Ensklida barkborreträd.

Avslutat-02  
#557743 Är det räcker väl att barka träden?

Avatar Fallback

Re: Ensklida barkborreträd.

Ldsaren  
#557760 Som sagt lägg en trave som fälla och locka med feronom ,finns att köpa en liten påse och hänga under traven ,sen kolla om det har blivit massa gnaghål i sen barka av eller ta ut det och bort med det .

Användarvisningsbild

Re: Ensklida barkborreträd.

Anton Holmström  
#557837 Det viktiga är att döda så många av baggarna som möjligt. Att endast barka träden är inte bra. Av egen erfarenhet från reservatsarbete i Kronoberg så vet jag att risken med barkning är att du lockar till dig fler insekter av att det doftar gott med gran och väl där finns inget för dem att angripa vilket gör att de går på levande gran runtomkring istället.

Kan du inte ta bort vindfället så är det bättre att använda det som fångstvirke än att barka det. Antingen sprutar du gift på vindfället och på så sätt dödar alla baggar som försöker gnaga sig in i trädet. Eller så väntar du tills vindfället är fullt av baggar och därefter så barkar du trädet för att döda alla insekter som nu är i trädet.

Håll koll på träden runt om under säsongen så inte de råkar bli angripna av förvillade baggar...

Användarvisningsbild

Re: Ensklida barkborreträd.

Torbjörn Johnsen  
#557858 Skogma säljer insekticider som även går att använda på fångstvirke mot barkborrar: https://skogma.se/detail/index/sArticle ... /723003336

Ganska dyr och stor förpackning dock men det kanske går att hitta mindre?

Avatar Fallback

Re: Ensklida barkborreträd.

r93  
#557860 Klassisk radar ?? Finns ju mot krypande insekter??

Men det är ju naturligtvis förbjudet att spruta i naturen……

Användarvisningsbild

Re: Ensklida barkborreträd.

Anton Holmström  
#557865 Inser att jag svamlade iväg i mitt svar på den riktiga frågan. Min erfarenhet är att ett upparbetat vindfälle luktar godare än ett vanligt vindfälle. Lukten riskerar dra till sig fler baggar som när de inte hittar lämpliga stockar att föröka sig i, istället väljer att angripa stående träd.

Avverkningsrester är effektivt för att locka till sig baggarna. Plastfällor betade med feromon plockar betydligt fler baggar om man lägger färska granavverkningsrester under fällorna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar