Skogsmiljö och Trädlära

Följ barkborrarnas svärmning veckovis - utökat i Götaland

1 inlägg 2160 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Följ barkborrarnas svärmning veckovis - utökat i Götaland

Torbjörn Johnsen  
#557569 Jag har pratat med lite folk från olika delar av det sydsvenska skogsbruket ang den analkande barkborresäsongen. Tidigare år har Skogsstyrelsen redovisat veckovisa "Svärmningsrapporter" där man med hjälp av fällfångst kunnat se barkborrarnas aktivitet. Skogsstyrelsen har använt ett antal fasta kontrollstationer varav tre finns i Götaland.

Nu kommer övervakningen i Götaland att utökas med hjälp av Södras organisation. Varje virkesområde (totalt 19 st) kommer att sätta upp egna övervakningsfällor inom sina områden och redovisningen av de här uppgifterna kommer att samordnas med Skogsstyrelsens redovisning på deras sajt.

Redovisningen börjar 23 april och ni hittar den här. Kan bli värsta rysaren...

Utöver den här veckovisa svärmningsövervakningen så har även Skogsstyrelsen tillsammans med SLU en långtidsövervakning av barkborrarnas aktivitet på några platser i landet. Denna övervakning har pågått sedan 1995 men har under senare år allt svårare att få finansiering. Enligt Martin Schroeder på SLU så löser man det under 2019 men det ser utmanande ut framöver. Man kan ju tycka att det skulle vara en prioriterad fråga i dagens skogsbruksläge, eller?



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).