fre 31 maj 2019, 11:46#568745
Första gången jag kom i kontakt med MolybdendiSulfid, MoS2, för smörjning var omkring 1960. Det ger en hård yta på stål och motverkar att delarna "skär ihop" på ett helt revolutionerande sätt.
Men det gör att stål rostar om det finns vatten närvarande. Jag förstörde bromsarna på min bil genom att smörja leder och glidytor i trummorna. På senare tid har smörjfett med MoS2 fått bättre korrosionsskyddande innehåll.
I Flygvapnet började man smörja glidlager med MoS2-fett men fick sådana problem att användningen förbjöds. Enda tillåtna användningen var då att gnida/polera in pulvret i ytor på delar som sedan gick i oljebad tex i växellådor. Det rekommenderades också för kamaxelnockar och vipparmsytor då man monterade ihop en motor. Genom att MoS2 är svart förväxlas det ofta med grafit. Det finns skäl att förvissa sig om att välja det rätta.