Socialt (mer om oss)

USA- & Kanada-resor

140 inlägg 24784 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

USA- & Kanada-resor

halvproffs  
#555269 Slurfi kom med ett förslag till mig att starta en USA-tråd och efter lite fundering, varför inte. För mig blir det första gången som jag reser "over there" så jag tänkte att det är nog många här på forumet som varit dit och kan berätta om saker man ska tänka på och trevliga utflyktsmål.

Frugan och jag reser till Miami beach för att titta på hästtävlingar där men också för att besöka olika attraktioner.

Tror nog att en del av er besökt jätteträdskogar och dessa vill vi gärna ha bilder från. Ös på nu med allt!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Usaresor

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555272 Har aldrig varit där men skulle gärna åka. Har en del släkt där som vi fortfarande har kontakt med efter att mormors far med syskon emigrerade i början på förra seklet. Mormors far kom hem efter att ha korsat Atlanten med båt fyra gånger, de andra syskonen blev kvar.

Användarvisningsbild

Re: Usaresor

Torbjörn Johnsen  
#555283 Intressant trådinitiativ!
Om du är i Florida så finns en häftig grej att se. Som inte har så mycket med skog att göra men ändå. I inlandet finns områden med källflöden. Hela Florida är som en perforerad schweizerost med någon slags kalkberggrund som är full av vattenkanaler. Har sett någonstans att det är vatten som rinner ner i beggrunden uppe vid sjöarna och kanadagränsen som pressas upp i Florida. I en del av de här vattendragen som bildas lever sirendjur (sjökor). Eller manater på vetenskapska (tror de kallades manatees i Florida)

Jag besökte ett sådant källflöde i en naturpark strax nordost om Orlando och det var väldigt häftigt. Det var som typ stora delfiner som simmade runt i en å av kristallklart och ganska varmt vatten. Man kunde t o m bada där och de var tydligen ganska sällskapliga men helt harmlösa.

Annars så är Florida en ganska stor skogsstat i USA och i norra delarna bedrivs ett ganska aktivt skogsbruk. En av deras häftigaste träd är det de kallar för "bald cypress". En slags cypress som lever i kärr och fuktiga områden och som har rotutskott som växer upp så att det ser ut som månlandskap runtom. Under vinterhalvåret har de inga barr, därav "bald". Mixen av träd är rätt häftig. Att gå i en skog med både palmer och tall :geek:

Hursomhelst så rekommenderar jag starkt att svänga av motorvägarna och cruisa runt lite mer på landsbygden och mindre vägar. Då får man se mycket. Och t ex köpa nyskördade apelsiner vid vägkanten av en lokal odlare. Underbart söta! Dessutom är det mycket svalare och skönare när man kommer ut i skogen jämfört med vad det kan vara utefter kusterna. Ha en trevlig resa @halvproffs och glöm inte att dela med dig av dina upplevelser :-bd

Användarvisningsbild

Re: Usaresor

Torbjörn Johnsen  
#555285 Bild från ett sådant källflöde där man även kunde bada. St Johns river, Orange city, Florida (nära Orlando).

Kristallkart källvattenflöde i Florida.

Vattnet var kristallklart och tittade man en bit från badstojet så kunde man se en och annan aligatogar som stod och lurade i vattenytan. En lite halvläskig fisk som ser ut som en korsning mellan gädda och riktigt läskig krokodil (se den andra bilden).

Alligator Gar (alligatorbengädda). Läskigare käftar än en vanlig gädda!

Användarvisningsbild

Re: Usaresor

svampbob  
#555287 Ja det finns hur mycket som helst att se och uppleva där borta. Vi brukar åka runt i USA två veckor varje år och visst händer det att vi korsar våra spår men mycket är värt att uppleva flera gånger.

Vi sitter just nu bordade på planet från Heathrow till Dallas.

Jag ska försöka komma mig för att lägga upp några bilder under resan.

Användarvisningsbild

Re: Usaresor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555288
300hk tuta

Bra initiativ, jag ska senare fylla på med det jag sett där de två ggr jag varit till Florida.
Börjar med en V8-tuta som inspiration.

Användarvisningsbild

Re: Usaresor

halvproffs  
#555316 Huvvaligen! Den där hörs ända till Masungsbyn 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Usaresor

uffejohan  
#555321 Jag har varit runt en hel del i USA de senaste 15 åren, främst på västkusten men också i sydost. För de av er som är i Florida och tänker er lite sol och bad, kan jag rekommendera västkusten framför ost. Stränderna rund Sarasota, Anna Maria Island och Sanibel är några av de bästa jag har upplevt, enligt mitt tycke långt mycket bättre än det glammiga och glittriga Miami. Kritvit, mjäll sand och massor med små trevliga restauranger. Det ligger bl.a. en ute på en pir på Long Island som har magiska skaldjursrätter, denna har Guide Michelin missat😏😏
Åker till Kalifornien om ett par veckor, varit där över 20 gånger och kan delge lite trevliga resmål framöver
när jag är tillbaka på svensk mark.
Önskar er alla fantastiska USA-resor!!

Avatar Fallback

Re: Usaresor

MDin  
#555336
uffejohan skrev:Jag har varit runt en hel del i USA de senaste 15 åren, främst på västkusten men också i sydost. För de av er som är i Florida och tänker er lite sol och bad, kan jag rekommendera västkusten framför ost. Stränderna rund Sarasota, Anna Maria Island och Sanibel är några av de bästa jag har upplevt, enligt mitt tycke långt mycket bättre än det glammiga och glittriga Miami. Kritvit, mjäll sand och massor med små trevliga restauranger. Det ligger bl.a. en ute på en pir på Long Island som har magiska skaldjursrätter, denna har Guide Michelin missat[emoji57][emoji57]
Åker till Kalifornien om ett par veckor, varit där över 20 gånger och kan delge lite trevliga resmål framöver
när jag är tillbaka på svensk mark.
Önskar er alla fantastiska USA-resor!!
Hej. Här har du en Ca resare till. Tips Kingsburg, men du kanske redan varit där.

Användarvisningsbild

Re: Usaresor

halvproffs  
#555348 Nu har vi fyllt i estaansökan. Puh, just nu känns det som en gång aldrig mer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Usaresor

JörgenO  
#555424
halvproffs skrev:Nu har vi fyllt i estaansökan. Puh, just nu känns det som en gång aldrig mer.


Den är skojig, sen har du en till att fylla i, har glömt vad den heter men det brukar finnas en länk om du loggar in på ditt flygbolag. Det är passnummer o first night adress igen.

Tack o lov behöver man inte intyga att man inte varit med i folkmord under andra världskriget längre.

...men... en blå lapp där du måste intyga att du inte tar med matvaror kommer att delas ut på flyget, där måste du igen fylla i passnummer och flightnummer.

När du väl landat börjar det roliga... kön till passkontroll o fingeravtryck. Har du riktig tur har det precis landat en eller två A380s från nåt asiatiskt land samtidigt som flygplatsen är ”modern” med automatiska fingertrycksavläsare med ett användarinterface från helsiket. Kombinera detta med oförskämda icke språkkunniga förstagångsturister från Kina och egna kissnödiga barn så....

Men sen blir det roligt :grin:

Användarvisningsbild

Re: Usaresor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555453 En fundering, kan man byta rubrik till USA & Kanada-resor?
Jag gissar att flera svenskar gärna åker till Kanada bla för skogens skull.

Användarvisningsbild

Re: Usaresor

halvproffs  
#555459 För mig är det helt okej. Kanske Fredrik fixar detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

totte  
#555503 Fixat

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#555546 Dagsfärska vedpriser från Oklahoma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).