Motorsåg och handhållet

Sned kedja

3 inlägg 1692 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sned kedja

Machman  
#553827 För en tid sen hade jag en Stihl PM kedja som hade blivit sned. För att få på den på svärdet så hamna jag tvinga dit den med resultatet att den kärvade. Tänkte inte mera på det då eftersom både kedjan samt även svärdet och drivhjulet var slutkörda. Nytt svärd, drivhjul samt en Oregon 91VXL och allt var frid och fröjd. Märkte igår att den nya kedjan också har blivit sned, har väl gått en 10-15 tankar. Jag har inte märkt av det under användning. Man märker var den kärvar i svärdet och då jag håller upp den ser jag tydligt att det är en böj på den. Svärdet är rakt, satte på en ny kedja utan problem.

Så min fråga är vad kan vara orsaken till att kedjorna blir sneda? Kedjan har inte hoppat av och iaf med den nya kedjan har jag inte kört fast desto värre. Anväder en Stihl MS241.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sned kedja

Avslutat-02  
#553846 Fel i härdningen, vid tillverkning.
Tyvärr svårt att reklamera efter användning.

Användarvisningsbild

Re: Sned kedja

Machman  
#553933
vinterrojarn skrev:Fel i härdningen, vid tillverkning.
Tyvärr svårt att reklamera efter användning.

Det skulle ju kunna förklara saken, speciellt för den nyare kedjan. Jag har inte varit med om detta tidigare och nu blev det två kedjor på kort tid.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).