Skogsekonomi

skog <--> aktier

5 inlägg 3195 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

skog <--> aktier

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36826 I dagsläget känns det mycket bra att ha investerat i skogsfastigheter.
Jag har haft stor del av mitt sparkapital bundet aktier under vissa tider men sålde av dem under förra hösten för att stoppa in pengarna i skog. Verkar ju som man gjorde rätt för en gång skull.

Vad tror ni om utvecklingen för skog respektive aktier?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: skog <--> aktier

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36831
OAS-forests skrev:I dagsläget känns det mycket bra att ha investerat i skogsfastigheter.
Jag har haft stor del av mitt sparkapital bundet aktier under vissa tider men sålde av dem under förra hösten för att stoppa in pengarna i skog. Verkar ju som man gjorde rätt för en gång skull.


Köpte skog när den var som dyrast? :-)

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36832 Ja, men skog har alldrig varit billig.
Jag köpte ca 90 ha på anbud genom att lägga det högsta budet.
Nu har ju också virkespriserna stigit sedan jag köpte skogen så det verkar bli en god affär, bl.a. har massaveden stigit från 330 kr till 400 kr/m3.

Om jag istället skulle haft kvar aktiefonderna så skulle det ekonomiska värdet ha sjunkit med ca 40%.

   TS
Avatar Fallback

Re: skog <--> aktier

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36845
Mangan skrev:
OAS-forests skrev:I dagsläget känns det mycket bra att ha investerat i skogsfastigheter.
Jag har haft stor del av mitt sparkapital bundet aktier under vissa tider men sålde av dem under förra hösten för att stoppa in pengarna i skog. Verkar ju som man gjorde rätt för en gång skull.


Köpte skog när den var som dyrast? :-)


Priset på skog stiger.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36863 Jag skulle bli otroligt förvånad om inte skogspriserna tar samma riktning som aktier.Tror ni skogsköpare står opåverkade av finanskrisen? En finanskris verkar med fördröjning innan "vanligt" folk märker av den.

Vad som avkastar bättre(skog-aktier) är inte helt lätt att säga.Aktier har funnits på en rel.fri marknad länge,vilket knappast kan sägas om skog.Det finns fortfarande de som tror man måste vara bonne eller äga skog för att kunna köpa.Utlänningar kan nu köpa skog o jakträtt i sverige utan större problem. Fler som får upp ögonen för detta ökar kundbasen/konkurrensen.
Att jämföra skogspriser med aktier från typ 1950 o framåt är löjligt och helt fel. I skogen har det varit planekonomi länge och,i vissa fall, är det fortfarande.

Att idag köpa skog och tro att den slår en aktieportfölj(inköpt idag) tror jag är tveksamt.

Gillar man skog är ju dock valet självklart. Jag sålde det mesta av mina aktier för att köpa skog för 3-4 år sedan.Min förhoppning är inte maximal värdestegring,utan att kunna pyssla med en hobby utan att det blir ekonomisk katastrof.
Fatsighetsvärdet är ointressant ända tills banken vill ha tillbaka lånet och kräver tvångsförsäljning.

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).