Virkesmätning och Matrisfub

Sveaskogs entreprenörer tävlar i precision

5 inlägg 6345 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveaskogs entreprenörer tävlar i precision

Torbjörn Johnsen  
#548805 Sveaskog har startat en tävling bland sina entreprenörer och maskinlag. Den pågår fram till 30 april och den går ut på att mäta och aptera med så hög precision som möjligt. Totat deltar 200 skördare av fem olika fabrikat och ett 20-tal olika aggregat. Enligt Sveaskog deltar 230 maskinlag.

Man kommer att utse ett lag som har haft den bästa mätningen och ett lag som gjort den största förbättringen.

Med dagliga återkopplingar ska deltagarna successivt förbättra sin mätning under hela perioden och Sveaskog säger att bättre precision i mätningen ger nöjdare (industri)kunder och högre värde på skogen då mer av stammen kan användas till värdefulla produkter.

”Precisionsjakten ökar möjligheten att fånga upp och dela goda exempel inom exempelvis kalibrering och arbetssätt. Jag hoppas att vi får ut den enorma kunskap som finns hos våra maskinförare”, säger Mattias Torger, produktionschef i Sveaskogs marknadsområde Nord.


Det här känns ju som ett intelligent och mer konstruktivt sätt att ”tävla” på jämfört med t ex Valmet 890 - Skogforsk genomför Jättarnas Kamp för stora skördare


http://news.cision.com/se/sveaskog/r/pr ... g,c2730236



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveaskogs entreprenörer tävlar i precision

Fredrik Reuter  
#565669 Nu är tävlingen avslutad och vinnare blev Granvikslaget som opererar ikring Askersund i Närke.
Sveaskog skriver att de korar "Sveriges bästa maskinlag". Det känns dock som att det finns ett och annat maskinlag även utanför Sveaskogs egna avverkningsresurser.

Här kan du läsa mer: https://news.cision.com/se/sveaskog/r/p ... g,c2806525

Avatar Fallback

Re: Sveaskogs entreprenörer tävlar i precision

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565705 Kan inte Sveaskog ordna en nyckeltalstävling också. Om det maskinlag som tjänat bäst med kosing under året, i förhållande till arbetsinsatsen på att köra åt Sveaskog.
Det skulle också vara intressant att veta.

Avatar Fallback

Re: Sveaskogs entreprenörer tävlar i precision

devlin  
#565742 Hej,
Vågar man fråga vad som är rimlig precision?
Nu förstod jag inte vad de mätte heller iofs, om det var längd, diameter eller volym som de skulle få bättre precision på.

Jag kunde inte se några siffror i artikeln så jag har dålig koll på vad man kan förvänta sig,
på årets mätbesked av grantimmer så räknade jag fram att övermålet var dryga 2%.
Mätningen verkar ju inte helt felaktig då men hur litet/stort övemål ska man räkna med?

Mvh
devlin

Avatar Fallback

Re: Sveaskogs entreprenörer tävlar i precision

Bosse1  
#565780
devlin skrev:Hej,
Vågar man fråga vad som är rimlig precision?
Nu förstod jag inte vad de mätte heller iofs, om det var längd, diameter eller volym som de skulle få bättre precision på.

Jag kunde inte se några siffror i artikeln så jag har dålig koll på vad man kan förvänta sig,
på årets mätbesked av grantimmer så räknade jag fram att övermålet var dryga 2%.
Mätningen verkar ju inte helt felaktig då men hur litet/stort övemål ska man räkna med?

Mvh
devlin


Det här skulle man försöka knöla in i kontraktet,är väl inte alla som visar övermålet tror jag??
Bra att du fick se det,övermålet alltså.

"I de fall betalning sker för överskjutande längd blir prisgrundande kvantitet lika med
nettokvantitet och övermålet därmed alltid noll."

Nationell instruktion för stockmätning 2017-04-01.pdf


Ja nu gled man från ämnet :d

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).