Traktorer och processorer

Valmet, trepunktslyft

6 inlägg 3259 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet, trepunktslyft

LOK  
#545700 Fick min Valmet 705 från verkstaden idag. Alla bromscylindrar var slut! Väl hemma efter 45 min på riksvägen upptäckte jag att lägespaken för trepunktlyften inte funkade- als. Lyftarmarna rör sig inte als när lägespaken dras bakåt. Allt funkade normalt innan verkstadsbesöket. Jag hade faktiskt frågat om verkstaden ville kolla på trepunktlyften eftersom den justeras upp och ner automatiskt när schaktblad är monterat och lyften står i mellanläge. Någon läckage inne i hydrauliken kanske? Verkstaden hävdade dock att dom inte hade rört några av dessa funktioner, men bara kollat på bromsfunktionen, och att problemet därför inte kan bero på deras arbete. Problemet nu är att lyften inte reagerar alls. Frontlyft och andra funktioner verkar funka normalt. Hoppas självklart det bara är något självklart som kan åtgärdas lätt!? Felinställning i bästa fall? Traktorn är från 1983 men ny för mig sedan i sommar och jag är ganska ovan med traktorer generellt. Därför! Tips mottagas tacksamt!


Senast redigerad av LOK lör 19 jan 2019, 16:46, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet, trepinktslyft

Avslutat-02  
#545702 Kommer inte ihåg vilken Valmet det var. Men någon hade en låsningshake till trepunktslyften.
Kolla om du ser någon spak eller Wire som sitter där omkring.

Användarvisningsbild

Re: Valmet, trepunktslyftm

Fredi  
#545777 Ha verkstaden lyckats få löst något stag under hytten som är till trepunkten, dom har ju varit nära däromkring och bökat om dom bytt bromscylindrar på bakändan?

Avatar Fallback

Re: Valmet, trepunktslyftm

JoTh  
#545782
Fredi skrev:Ha verkstaden lyckats få löst något stag under hytten som är till trepunkten, dom har ju varit nära däromkring och bökat om dom bytt bromscylindrar på bakändan?


Kanske rent av ligger något kvarglömt verktyg på traktorkroppen som gör att något stag inte kan röra sig.
Ingenting är omöjligt !

Som kuriosa så har jag varit med om att det var ett konstigt skramlande i en ny kranarm,
precis när maskin var helt ny.
Det bar sig inte bättre än att kranarmen fick bytas.
Vid senare inspektion med kamera in i bommen återfanns det en smideshammare inuti bommen,
som for fram och tillbaka när kranen kördes.
Det kan ju bara hamnat där av svetsaren som byggt kranarmen.

Användarvisningsbild

Re: Valmet, trepunktslyft

LOK  
#545850 jo det finns en hake för att hålla lyftspaken i en fixed posistion! Löser nog inget tror jag.
Jag skall kolla i morgon. Ta bort däcksel och även kolla om något stag är löst, hindras av kvarglömt värktyg eller har hoppat av. Tack för tips!

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet, trepunktslyft

Avslutat-02  
#545852 Kul att höra att man inte glömt allt genom åren...

Tampas med en Bm 650 varje dag så...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).