SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Terri - Småländsk maskintillverkare med muskler

4 inlägg 6277 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Terri - Småländsk maskintillverkare med muskler  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#543655 Veckan innan jul var jag nere i krokarna kring Älmhult och filmade en Terri 8wd-skördare i andragallring (se tråden Andragallring med beståndsgående - Terri 34C 8wd (video)). Jag passade då samtidigt på att besöka företaget som tillverkar Terri-maskinerna: Alfing i Älmhult AB.

Även om många CTL-maskiner numera tillverkas i Finland så har vi ju faktiskt åtta olika tillverkare som bygger skogsmaskiner för professionellt bruk här i Sverige: Komatsu Forest, Rottne, EcoLog, Gremo, Profi, Malwa, Vimek och Terri. Skogsforum har besökt många av dem genom åren och nu var det dags att titta in bakom kulisserna hos Terri.

Terri med band - ett ben till att stå på
Legotillverkaren Alfing i Älmhult grundades på 60-talet och ägs sedan 1993 av Hans och Kerstin Johansson. Fram tills finanskrisens chockade den svenska tillverkningsindustrin under hösten år 2008 var Alfing en renodlad legotillverkare inom metallbearbetning. Med erfarenheterna från krisen insåg Hans och hans fru att verksamheten behövde fler ben att står på och en del i breddningen var att 2009 köpa Terri från den förre tillverkarens konkursbo i Heby.

1547207550_p1050541.jpg


Hemmamatch på Alfings läktare
Utöver legotillverkning och skogsmaskiner har Alfing idag egna produkter inom utomhusmöbler, vård- och arenaområdet där man bl a levererar stolar och flexibla läktarsystem. Tittar du t ex på Färjestads, Växjös eller Luleås hemmamatcher sitter du med största sannolikhet på en stol från Alfing i Älmhult :-bd

Terris finska rötter
Terris rötter återfinns i Finland där Valmet började bygga de första bandfordonen under tidigt 70-tal. I början var det bara en ”traktordel” med tvåtakts bensinmotor som styrdes med att bandens hastighet varierades. Så småningom byggdes maskinerna med skogsvagn och midjestyrning och man började utrusta dem med skogskranar. Maskinerna blev snabbt populära och de blev ganska vanliga även i det svenska privatskogsbruket. Det finns en bra och intressant historiebeskrivning över utvecklingen och de olika maskinmodellerna på Terris sajt.


688 registrerade Terri-maskiner i Sverige
Fram till slutet av 80-talet, innan 4-hjulingarna tog över marknaden helt, såldes det hundratals Terri-maskiner per år. Än idag finns väldigt många äldre Terri-maskiner registrerade och det är framför allt Valmet-Terri 1020D och 2020D från åren 1984-1988 som utgör den stora volymen. Totalt finns 688 Terrimaskiner registrerade hos transporstyrelsen mellan åren 1984 till 2018 och då finns ändå några årsmodeller som helt saknas (1987, 1989, 1991-1994 och 1996). De kanske inte registrerades eller eventuellt ligger de inom en annan fordonskategori?

1547207480_terri_1984-2018.png


Alfing utvecklade en större Terri
När Alfing tog över tillverkningen 2009 utvecklades 34-modellen. Med större motor och mer kraft. Den tillverkades både som skördare, skotare och kombi. Maskinerna hade fortfarande band och det finns idag knappt 30 st Terri 34 maskiner i skotar- och kombi-utförande registrerade. Samt ett okänt antal renodlade skördare. 2017 uppgraderades 34:an med en CAT-motor på 55 kW och fick då namnet 34C och på Elmia Wood 2017 presenterades även en helt ny version med hjul istället för band: Terri 34c 8wd.

1547207533_p1050548.jpg


Kompetent maskin för proffsanvändning
Det är ganska stor skillnad idag om man tittar på en Terri 34C skotare eller skördare och jämför med de äldre bandarna. Maskinerna har fått en betydligt bättre förarmiljö, större räckvidd och mer kraft samtidigt som den smala bredden har bibehållits. Idag säljs de flesta maskinerna till professionella skogsentreprenörer eller stora skogsägare som använder dem mer eller mindre på heltid.

Tillverkar det mesta i Älmhult
Tack vare att Alfing har haft en bred produktmix i andra branschsegment och en stark ekonomi har man klarat av att investera i skogsmaskinerna. Både i produktutveckling och i tillverkningskapacitet. Alfing tillverkar en stor del av Terri-maskinerna själva i fabriken i Älmhult. Allt stålarbete som ramar, boggilådor, hytt och plåtar gör man själva och sedan monteras maskinerna ihop och förses med motor, hydraulik, transmission, kran och aggregat/grip från kända leverantörer.


1547207532_p1050544.jpg


1547207533_p1050540.jpg


1547207532_p1050539.jpg


1547207532_p1050538.jpg


Ökande efterfrågan
Alfing är nu rustade för att skruva upp tillverkningstakten och redan idag står skogsmaskinerna för en ansenlig del av Alfings omsättning. Enligt Hans har efterfrågan tagit fart på allvar tack vare lanseringen av hjulversionen och den driver paradoxalt nog även marknad för bandmaskinerna. Hösten 2018 har enligt Hans varit riktigt bra och han ser en tydligt ökad efterfrågan för mindre maskiner i gallringsskogen hos de större virkesköparna.

Band Aid i Terriversion
Utöver Terris större 34C-modell så finns fortfarande mycket av ”Ur-Terrin” kvar i den mindre modellen som idag heter 3020A. Idag har Alfing börjat utveckla den basmaskinen för att kunna användas som redskapsbärare för olika sysslor och då heter den t ex Terri 3020B Band Aid+ i en version för brandbekämpning.

Idag finns följande maskinmodeller i Terris produktmix
Terri 34C Skotare (band)
Terri 34C Kombi (band)
Terri 34C Skördare (band)
Terri 34C 8wd Skördare (hjul)
Terri 34C 8wd Kombi (hjul)
Terri 34C 8wd Skotare (hjul)
Terri 3020A Skotare (band)
Terri 3020B Band Aid+ (band)

1547207533_p1050543.jpg


1547207464_p1050541.jpg



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen sön 13 jan 2019, 20:02, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri - Småländsk maskintillverkare med muskler

bgl  
#543676 Dalarna - var det inte Västmanland?

Användarvisningsbild

Re: Terri - Småländsk maskintillverkare med muskler

Torbjörn Johnsen  
#543680 Jag har grävt lite mer i Terris historik och så vitt jag kan se så blev Terri svenskt år 1995, när ALCAB i Morgongåva (Uppland) köpte tillverkningsrätten från Finland. När Skogsjan sålde sitt bolag till Caterpillar gick han in som delägare i ALCAB men bolaget kursade 2003. Tillverkningsrätten hamnade sedan hos Martinell Modellservice i Heby som också kursade 2008 eller tidigt 2009. Därefter hamnade Terri sedan hos Alfing och då stämmer det ju inte med Dalarna som jag skrivit om inte rättigheterna gjorde nån habrovink mellan Martinell och Alfing. Någon som vet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri - Småländsk maskintillverkare med muskler

halvproffs  
#543681 Har för mig att det var Heby i Västmanland jag också. Thorbjörn hann före ser jag :!:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).