Inomgårdsmaskiner

Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

24 inlägg 25346 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

Lagavulin-59  
#543334 Har aldrig haft en slunga tidigare så jag vet inte hur de fungerar. Köpte denna begagnad och den driver bra framåt och kastar snö, men jag upptäckte att den driver väldigt dåligt på backväxeln. När jag lossat bottenplåten ser jag att plattan som friktionshjulet ligger mot är väldigt lös (se video). Ska det se ut så? Hade det varit vanliga kullager skulle den ju levt om fruktansvärt och det gör den inte när man kör. Har tittat på sprängskisser, men kan inte lista ut hur den är konstruerad och det står inga beteckningar på de ingående delarna. Naturligtvis skulle jag kunna skruva isär allting, men det är ju lite onödigt om det skulle räcka med en enkel justering :)

1547056487_img_20190108_203905.jpg




   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543341 Att en slunga driver dåligt på ettan eller backen brukar bara bero på att gummihjulet behöver justeras. Den ska ligga på ena sidan av centrum på metallhjulet som du vickar på i filmen ("plattan") när backen är i och på andra sidan av centrum när framåtväxlarna är i, ju längre ut desto större växel.
Den justeras genom att staget från växelspaken förlängs/kortas genom att skruva på vantskruven.

Att den vickar sådär mycket kan jag inte säga nåt om just nu, men det sitter nog bara bussningar i axeln mellan plattan och remskivan, ev ett riktigt lager i remskiveändan. Jag är inte säker på att det är nåt fel, nån annan vet säkert bättre. @totte kanske?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

totte  
#543397 Känner tyvärr inte till drivningen på Husqvarnan, undrar om det är så att hela friktionskivan flyttas framåt och bakåt för att koppla i/ur drivning. I så fall kan det förklara att det verkar löst. Testa att lägga i växel och se om skivan stabiliseras då. Om det verkligen var fel borde den knappast driva bra framåt.

Annars håller jag med Mettämies att det bör ha att göra med hur sidoflytten av gummihjulet är justerad. Den måste flyttas tydligt förbi centrum på skivan när backen läggs i. Är det möjligen så att den börjat gå lite väl fort på framåtväxlarna också, det händer ju också när justeringen är fel.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

Lagavulin-59  
#543403 Ja det är gummihjulet som flyttar sig framåt/ bakåt för att koppla i/ur drivningen. Ska prova att justera imorgon. Återkommer säkert med fler frågor då jag inte riktigt förstår hur de menar i manualen. Tack så länge för svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

Lagavulin-59  
#544664 Det var bara justering och smörjning som behövdes. Funderar fortfarande över konstruktionen, men låter det vara så länge den fungerar😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

totte  
#544675 Bra det :-bd Det brukar göra en hel del med lite smörjning. Kärvar det lite här och där i lederna så hamnar ingenting riktigt rätt i slutänden därinne.

De där drivmekanismerna är inte alldeles självklara, måste man ofta plocka ner och sätta ihop för att riktigt begripa. Å andra sidan funkar de lika bra utan att man vet hur :d

Det som inte är sönder skall inte lagas.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

Lagavulin-59  
#544700 Så sant att man inte ska laga det som inte är sönder. Har ju hänt några gånger att man lagat sönder saker. Plockat isär något fungerande och gjort så det blivit något annat fel [emoji51]

Sent from my FRD-L09 using skogsforum mobile app

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

Avslutat-02  
#545146 Ja kan skicka en kopia över sprängskissen om du vill. är Jonsered handlare

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

Lagavulin-59  
#545211 Det vore jättesnällt. Kommer säkert att behövas framöver :-bd. Skickar ett meddelande med min mailadress.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

Avslutat-02  
#545300 Skickar det du behöver om du skriver serie och maskin nummer....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

Tulladiesel  
#589760 Jag har en Jonsered ST2109E som gör långsamt på backen också, hade du en sprängskiss som jag också kan få kopia på @vinterrojaren? skulle vara guld värt 🤗
Senast redigerad av Tulladiesel lör 05 okt 2019, 14:08, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

Avslutat-02  
#589761 Klart som tusan du ska ha en skiss, det är väl slut som vanligt....

blir 2013 årsmodell bra... :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

Tulladiesel  
#589763 Tack, du är en pärla 😀 👍

Avatar Fallback

Re: Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

Avslutat-02  
#589764 Nä då, men hjälpsam, säg till om det är något mer.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna snöslunga 8-26 T som driver dåligt.

Tulladiesel  
#589765 Inte är det väl nån skillnad på 2007 och 2013?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).