Traktorer och processorer

Problem med motorvärmaren

10 inlägg 3774 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med motorvärmaren

Carabas  
#542271 Hej,

Har fått problem med motorvärmaren idag att den trippar jordfelsbrytaren. Har tagit ur kabeln ur traktorn fram till motorvärmaren och testat att felet är i motorvärmaren. Det är en sån här Defa värmare: https://www.oie.se/Produkt/motorvarmare-820w-defa-(44038)?sectionId=1000195285&model=VT_TraktorFIAT6090
Det verkar som att värmaren ska monteras med presspassning, när jag hör presspassning tänker ja hydraulpress :-ss
Någon som vet hur hårt det sitter går den att knacka i och ur eller måste man pressa. Den ser ut att vara original monterad för den är målad i samma färg som motorn.

Ska prova ett annat uttag i morgon utan jordfelsbrytare 🙏



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Problem med motorvärmaren

Bax  
#542285 Jahapp. Spiralen har börjat läcka ström.
Skulle skyddsjord av någon anledning inte funka är det risk att chassit/traktorn spänningssätts,
Tar du då i traktorn samtidigt med nåt jordat på något sätt så kan det bli det sista du gör.
Det är därför man monterar jordfelsbrytare.
Uttaget utan jordfelsbrytare ska du se som en nödlösning tills du fått en värmare som funkar.

Avatar Fallback

Re: Problem med motorvärmaren

bgl  
#542302 Det är just därför som motorvärmartillverkare anger max antal användningstimmar, vid användning på yrkesmaskiner lär finnas krav på utbyte efter viss tid. Snabbaste sättet att förkorta livet på en insticksvärmare är att koppla in den direkt efter stopp. Vid en gruva på trakten fick de flesta som kört i uppförsbacke till jobbet och kopplat in värmaren direkt värmarfel ofta, ibland höll inte värmaren ens en vinter.
Jag fick för länge sen lära mig knepet att slå insticksvärmaren på plats med en tryckluftsdriven mejselhammare på lägsta slagstyrka, går bra man känner direkt när värmaren skurit fast i hålet, men jag vet inte om det är enligt regelboken!

Användarvisningsbild

Re: Problem med motorvärmaren

Fredi  
#542313 Jag har slagit in många tiotals värmare både på bilar och traktorer med hammare och en dorn eller körnare under årens lopp. Ingen vad jag vet har lossnat :grin: knacka lite på sidorna med hammare så ramlar den bort och ny istället. Trycklufthammare funkar säkert också bra som @bgl nämnde.

Avatar Fallback

Re: Problem med motorvärmaren

jannee  
#542314 Bara till att slå in en mejsel i värmaren för att senare bryta (lirka,bända) ut den. Värmaren är av aluminium och den bryter man sönder om man är lite hårdhänt. Därefter är det bara till att knacka in den nya.
Detta arbetssätt jag gjort många gånger på våra gamla bilar.
Blocket är av gjutjärn och håller.

Avatar Fallback

Re: Problem med motorvärmaren

Carabas  
#542326 Tack för alla svar, det låter ju inte allt för besvärligt att byta :smile:
Ska ta och beställa en ny värmare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med motorvärmaren

Bosse O  
#542330 Prova först utan jordfelsbrytare. O funkar de ha den på i en timme så du torkar ut den. Sen funkar den nog med jordfelsbrytare. Kan bli fukt när den inte varit igång på ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Problem med motorvärmaren

totte  
#542350
Bosse O skrev:Prova först utan jordfelsbrytare. O funkar de ha den på i en timme så du torkar ut den. Sen funkar den nog med jordfelsbrytare. Kan bli fukt när den inte varit igång på ett tag.


Nej gör inte det, livet är inte värt de futtiga hundralappar som en ny värmare kostar.

Avatar Fallback

Re: Problem med motorvärmaren

Elfving  
#542428
totte skrev:
Bosse O skrev:Prova först utan jordfelsbrytare. O funkar de ha den på i en timme så du torkar ut den. Sen funkar den nog med jordfelsbrytare. Kan bli fukt när den inte varit igång på ett tag.


Nej gör inte det, livet är inte värt de futtiga hundralappar som en ny värmare kostar.

Det är knappast förenat med livsfara att prova. När detta inte löser problemet så blir det dags att köpa ny värmare! Det är ett enkelt test, stora delar av världen förstår inget när man nämner jordfelsbrytare och väldigt många fall är det inte dödligt farligt att vara utan! Klart att du skall testa som Bosse O säger! Om möjligt, skölj ren värmarelementet med vatten. Saltstänk på fel ställe där kan ge problem!

Avatar Fallback

Re: Problem med motorvärmaren

Mikael W  
#542441 Det finns två varianter, en med konisk yta o sen en som normalt har en liten skruv, mutter i mitten.
Denna är tydligen den koniska varianten. Knacka med en hammare på sidorna så kommer den loss. Inget våld behövs. Sätt i nya värmaren å knacka fast den försiktigt. Inget våld här heller. Har monterat hundratals av dessa o aldrig problem. Däremot har jag bytt såna som slagits sönder vid monteringen. Använd aldrig tryckluftshammare!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).