Skördare

Värsta haveriet

49 inlägg 23249 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Värsta haveriet

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36171 När man läst om "veckans haveri" så kan det ju vara kul med nåt som heter värsta haveriet.
Vad är det värsta haveri :cry: ni varit med om.



   TS
Avatar Fallback
freddy213  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36172 en bekant skotade iland virke med en pråm (byggd för skotare och ett lass)
när han kom iland med maskinen och backade!? av maskinen,(detta var en 6-hjuling) och när framhjulen stod på ramperna fick han för sig att han skulle svänga då gled traktordelen av ramperna och framänden på bukplåten landade på kanten på pråm och maskinen vek sig på mitten.... :shock:

ska tillägga att det var en rottne smv rapid så det var lite tygnder :roll:

Avatar Fallback
1410an  
#36191 Knäckte midjan på den gamle 860in jag körde innan. Inte kul alls att börja domkrafta upp den och svetsa så man kunde flytta den200 meter ut till väg så man kunde köra upp den på en trailer...

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36192 Måste nog vara cat 580Bn vi hade innan....Hela infästningen till nivilleringscylindrarna gav med sig.....Blev några dagar på verkstad för att sy ihop det igen!

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36236 Ja körde av en stickaxel i ett surhål så där blev maskinen kvar ett bra tag innan vi fixat dit nåt att bärga me,när vi skulle dra upp den så hade maskinen sjunkit ner så det runnit in vatten i motorn å lite i hytten.Min aktier va inte så dyra just då :oops:

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36239 Rottne H20 som tappade kranen.
Kranen ramlade av maskin, blev hängandes i slangarna och lutandes mot ett träd. Kranfoten som gav upp.
Var inte jag som körde. Hännde på min förra arbetsplats.

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36255 Midjan som gick av på en Ponsse HS-16. 1 km från väg. Inte jag som körde dock

   TS
Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36284 det är väl en tryckslang till aggregatet :lol:

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36300 Det var Navet till Kardanaxlen... som driver kärr-delen.. som gick sönder när den satt fast... och så hade jag ca 1 km till vägen... då var man inte glad hehe :)

Användarvisningsbild
masterchief  
#36303 Det värsta jag gjort är att knäckt av infästningen till länken på kran.
Hade satt 5005an och skulle trycka lite med agregatet för att se om man kunde backa dän.
Det jag inte tänkte på var att när man tog spjärn mot en stam så gick länken i ändläge mot stoppen och vips så blev det en hävarm som knäckte bultarna som håller kranspetsen :oops:
Var bara att transportera in en motorsvets med skotaren och punkta dit för att byta bultar efter bärgningen.
Det tråkiga var att jag fick byta utskjutskolven 3 veckor efteråt.
Hade fått sig en känga så stången var lite krokig.
Hade man sett det vid haveriet så hade gått enklare att byta då...

Användarvisningsbild
Knegarn  
#36305 stop i silen till kedjesmörjningen! :wink:

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36314 Verkar som Valmetarna går lite för bra :?

Användarvisningsbild
masterchief  
#36331 Var det inte via en bildlänk här på forumet, det var en bild på en 941a som tappat kran o hytt?
Sedan om jag inte helt minns fel så var det en länk där infästningen till framaxeln brustit på en skolmaskin också :wink:

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36332
masterchief skrev:Var det inte via en bildlänk här på forumet, det var en bild på en 941a som tappat kran o hytt?
Sedan om jag inte helt minns fel så var det en länk där infästningen till framaxeln brustit på en skolmaskin också :wink:


Logging in sweden heter den på Youtube.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36333
Henrik K skrev:
masterchief skrev:Var det inte via en bildlänk här på forumet, det var en bild på en 941a som tappat kran o hytt?
Sedan om jag inte helt minns fel så var det en länk där infästningen till framaxeln brustit på en skolmaskin också :wink:


Logging in sweden heter den på Youtube.



Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).