ATV och UTV i skogen

Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

15 inlägg 13945 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

Ekplanka  
#539397 Jag skulle vilja flytta lite stockar med hjälp av en vinsch men är osäker på hur mycket dragkraft jag behöver. Största stockarna kan nog väga uppåt en 400/500kg.

Skulle det räcka med en vinsch som kan lyfta ungefär samma vikt som stocken. Eller behöver man mer / mindre? Har sett många som har vinschar som klarar flera ton vilket känns overkill för ändamålet.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539410 Du får tänka på friktionen, går tungt att vinscha.

Avatar Fallback

Re: Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

skogsmats  
#539430 När du ska lunna träd, dra stockar beräkna dubbla vikten i dragkraft. Hastigheten på lunchen är många gånger viktig.

Avatar Fallback

Re: Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539434
skogsmats skrev:När du ska lunna träd, dra stockar beräkna dubbla vikten i dragkraft. Hastigheten på lunchen är många gånger viktig.


Snabbmat?

Användarvisningsbild

Re: Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

A.Lundbäck  
#539443 1,2-1,5ton funkar till det mesta så länge stockarna är kvistade =glider lätt. Gammal STAR-vinsch.
Ca 2ton är att föredra. Okvistade och fullstorlek är på gränsen även här, men räcker väldigt långt. Hypro-vinsch. Ska du dra upp div maskiner så krävs större vinsch alternativt fler block så du kan slå vajern och få bättre utväxling. Bara en riktlinje av mina erfarenheter.

Användarvisningsbild

Re: Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

Ekplanka  
#539479 TAck för svaren. För mina ändamål borde en en tons vinsch räcka men aldrig fel att ha mer. Dock bra att veta att 500kg kommer bli för lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

Vardon  
#539480 Vad tänker du dig för sorts vinsch och hur ska du montera och vad tänker du vinscha mest?

Ska den sitta i trepunkt? ATV? Skogsvagn, elektrisk eller hydraulisk?

Har en 1400 vinsch på skogsvagnen och är det lite storlek så är det knappt den orkar, man får se till att den är kvistren

Annars är ju brytblock väldans trevligt när man vinschar , både för mer kraft men även ändra rikting. Dock är min erfarenhet med ATV att det är svårt att få den att stå kvar och jag vet inte riktigt hur stark den är för att förankra den ordentligt...

Avatar Fallback

Re: Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

Ent  
#539524 Jag har en 2500 lbs/1200 kg kinawinsch på kinavagnen. Nog spänner det i krantornet när man drar fram grova stockar med denna winsch, frågan är om man skulle våga sätta dit så mycket kraftigare grejor? Antagligen tål de dyrare svensktillverkade vagnarna kraftigare winschar så det har väl en viss betydelse på vad den ska monteras.

Annars, när man har fjärrstyrning (ett måste) så följer man ju med och lättar på stockänden när det börjar ploga. Kämpigt förstås om det är riktigt grovt och rått.

Jag köpte därför en Canada-pulka att användas om man ska lunna fram nåt riktigt grovt men jag har inte behövt den ännu.

Användarvisningsbild

Re: Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

halvproffs  
#539532 På min Avestavagn är då winshen så stark att om jag drar helstam som är någorlunda kvistad så behövs det halvlass på vagnen så den står kvar.
På stora Vretenvagnen är det knappt att vagn o traktor står kvar. Måste ned med stödben och i med broms. Verkar vara hur stark som helst. Vet dock inte dragkraften på dem.

Avatar Fallback

Re: Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

MDin  
#539555 Ett litet råd: Köp ingen liten billig historia från BT eller CO.
Jag köpte en från Clas å den var inte vad den borde vara. Nu är jag nöjd med min Bronco.

Användarvisningsbild

Re: Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

Tokslut  
#539562 Polaris Rapid recovery, 5ggr snabbare 8) (vart gränsen går vet jag dock inte)


Avatar Fallback

Re: Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

Ent  
#539585
Tokslut skrev:Polaris Rapid recovery, 5ggr snabbare 8) (vart gränsen går vet jag dock inte)


Äntligen, som Gert brukade utropa... Det verkar dock som att man endast kan nyttja högväxeln för att tom-winscha men det är ju en klar förbättring i alla fall.

Vore annars riktigt coolt med nån slags automatisk momentomvandlare som undan för undan växlade ner ju tyngre det gick. Men det skulle förstås kosta som en lastpall med Kina-winschar och jag är hur som helst för snål...

Avatar Fallback

Re: Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

Ent  
#539649 Ursäkta en lite annan vinkling på tråden, men finns det nån liten smidig anordning som bromsar wiren när man tom-winschar? Utan något motstånd lindar det wiren lite kors och tvärs på trumman. Man kan ju bromsa med handen, men nån grej som ger lite lagom motsånd hade varit bra.

Avatar Fallback

Re: Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

nexon  
#540254 Har en warn vinsch på 1500 kg i drag på atvn. Drar ut och ner det mesta. Har även fjärrstyrning till den.

Avatar Fallback

Re: Hur kraftig vinsch för att dra stockar?

Hema  
#540264 Om man har en svag winsch, så kan man använda block, för att dubbla kraften.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).