tis 18 dec 2018, 08:26#539148
halvproffs skrev:Är det inte så att turbiner inte har utvecklats särskilt mycket däremot när man leder vattnet i rör som är skruvad som en gevärspipa ökar flödeshastigheten och därmed effektiviteten.?
Nja.... Hastigheten spelar ju egentligen roll om man vill uppnå teoretisk verktygsgrad om 100%. Däremot kan jag tänka mig att man får bättre flöde, mindre virvlar och strömningsförlustar och liknande. Men så dålig är inte verkningsgraden som folk tycks tro på de små kraftverken.
Det som jag tycker är det sjuka i detta är att samtidigt som man bygger ut vind och sol el - så medför det ett bekymmer nämligen att genereringen behöver inte ske samtidigt som konsumeringen. Sen pratar man elbilars batteri ska utgöra en del i elnätet och batterilagring och alla möjliga saker. När lösningen egentligen redan finns. En pump och så pumpar man vattnet uppför under period med hög produktion (tex en blåsig natt) och låter det rinna genom turbinen på dagen. Inte effektivaste lösningen men infrastrukturen finns i princip redan....
Dessutom tror jag att med de klimatförändringar vi ser, med framför allt mer extremer i vädret kommer dammar och utbyggda vattenvägar att få än större betydelse i framtiden. Helt enkelt måste vi kunna spara vatten till en torr sommar men även snabbt leda bort vatten om det kommer två extremregn på varnadra. Man kanske behöver dränera åkrar än bättre och vattna för att kunna odla effektivt i framtiden, då skördar sällan mår bra av för mycket regn.
Och återigen det här med att riva dammar, det är ännu ett exempel på att ja nu satsar vi på något och skiter i allt annat. Kräftorna äter väl ändå upp laxen eller.... Så det är okej att riva en damm från typ 1600 talet och förlora en kulturmiljö men gud nåde dig om du förstör en kolbotten som det går 13 av på dussinet och kanske inte är äldre än 40 talet (dessutom går det att göra nya)
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...