Motorsåg och handhållet

Vad hände med min 545fxt??

38 inlägg 7478 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad hände med min 545fxt??

plax  
#537125 Plötsligt tappade jag kraften och den började gå tungt, kollade bakåt, det kom gnistor ur ljuddämparen och den rykte ganska mycket också. När jag släppte gasen dog den.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad hände med min 545fxt??

Elvira11  
#537128 Det är nog bara att lyfta på hjälmen och tacka för den tid som du och sågen hade tillsammans.

Användarvisningsbild

Re: Vad hände med min 545fxt??

plax  
#537129 De e de jag var rädd för 😢 vi som började komma så bra överens. Hon måste ha blivit dåligt sköt av sin tidigare ägare. 😢 😢

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad hände med min 545fxt??

Björn T  
#537143 Hej. Skruva loss ljuddämparen och lys med en ficklampa in i cylindern och kolla hur kolven ser ut. Har till 99% skurit men har du tur kan det räcka med ny kolv. Men glöm inte att kolla varför, har du kört ren bensin? Tjuvluft? Mager blandning mm.

Användarvisningsbild

Re: Vad hände med min 545fxt??

plax  
#537148 Inte blev man klokare när man började skruva :roll: allt ser bra ut, kompressionen är normal. Ok, vi testar. Ut på gården drar 2ggr så är sågen igång som normalt :surp: varmkör den och inga problem (första fullgas pådraget kastade lite gnistor). Går på tomgång helt som tidigare idag :roll: :roll: synd när sågen blir trött före mig hade ju bara kört 3,5 tank idag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad hände med min 545fxt??

Lajodi  
#537151 Din första beskrivning låter ju klockrent som att den skurit, -men startar den igen och går "felfritt" är det märkligt. Men du kan nog inte ropa hej innan den belastas igen...

Användarvisningsbild

Re: Vad hände med min 545fxt??

plax  
#537160 Jo visst var det tecken på skärning. Bara det att det inte har varit några problem tidigare och idag var det ingen tung belastning (slyröjning i plantskog). Bensinen blandar jag själv 98 oktan + 2% husqvarna LS olja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad hände med min 545fxt??

Elvira11  
#537179 Lite långsökt men har du kollat växelhuset.

Avatar Fallback

Re: Vad hände med min 545fxt??

576xp  
#537217 Har du inga repor i cylindern så är det för mycket sot, mot tryck i ljuddämpare. Bort med den och sota ur.

Användarvisningsbild

Re: Vad hände med min 545fxt??

dhaglund  
#537361 Det kan vara ett lager som blivit dåligt. Järnflis kan då flyga upp i cylindern och komma ut som gnistor. Den behöver inte skära men kolven borde ha synliga repor.

Användarvisningsbild

Re: Vad hände med min 545fxt??

plax  
#537817 Efter en ordentlig ursotning av ljuddämparen och inställningar av förgasaren har jag liv i sågen igen 🙏 Det blev nog ca 0.5 dl som jag fick bort ur dämparen. Måtte den hålla för skogstest nu också 🙏. Tanken har nog även gott på att åka till ÅF och byta till ny såg med autotune :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad hände med min 545fxt??

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537834 Du behöver nog inte byta såg, det kan bli sådär om man kör lite för sakta/lugnt. Bara att hålla koll på dämparen och bränna ur ibland eller öka tempot 😀

Inget illa ment, det har varit lika för mig (med 345) när jag började röja och även några av mina anställda i början. Ett övergående problem helt enkelt :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Vad hände med min 545fxt??

röjjare  
#538018 Å så håller ju kopplingen mycket bättre också om man håller uppe varvtalet. 👍

Avatar Fallback

Re: Vad hände med min 545fxt??

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538030 Byt bensin till alkylat, sotar mindre.
Samt alltid rätt blandningsförhållande :!:

Användarvisningsbild

Re: Vad hände med min 545fxt??

plax  
#547780
1548607140_20190127_134423.jpg
Idag hade vi 25 minusgrader på morgonen så det blev en innedag.
Tog itu med att plocka sönder 545an som jag inte tycker funkar riktigt bra. Senast den var med till skogen satte den på strejken igen och ville inte starta 😡
Efter genomgång av allt och provkörning så finns problemen fortfarande där 😡.
Nåja den startade ju iallafall men klingan snurrar hela tiden och ställer jag ned tomgången så att klingan stannar så stoppar sågen också.
Har ni något tips på vad som kan vara fel :?: :?:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).