tis 27 nov 2018, 22:15#535961
hur är minarc 150 CLASSIC ?
är det någon billigare/sämre verison? eller nytillverkas bara en äldre modell?
https://butik.svetsmaskinservice.se/product/minarc-150
du får även gärna förklara varföm en 3 till 1 fas adapter skulle vara användbart?
är det inte bara vanlig skarvsladd till dessa svetsar? vad blir fördelen att blanda in 3 faskabel?
Minarc 150 Classic är en äldre version av svets i grund och botten, som bygger på enklare men beprövad teknik.
Den saknar en del funktioner och inställningsmöjligheter samt display som en nyare Kemppi Minarc Evo erbjuder.
Så användarvänligheten och valmöjigheterna är lite mer basic.
Har även för mig att på den tiden vi hade föregångare som Classicen i dag skall efterlikna fick vi svetsförsäljaren att montera in extra kondensatorer på matningssidan redan från början, för att anpassa dessa mot generatordrift.
Det finns klart om man går upp på den dyrare och mer påkostade Minarc Evo 180 vill jag minnas.
Den inbyggdnaden ger också fördelen att den blir mindre känslig för spänningsfall intermittent,
vid långa matningskablar på 220 Volts sidan.
Har man inte behov av att kunna använda generator/elverk som strömkälla eller väldigt långa skarvsladdar funkar Classic150 som den är för normal användning.
Att använda vanliga tex. Esab 55.00 och 48.00 elektroder för normala reparationer funkar annars ypperligt om man inte är väldigt kräsen på resultat och egenskaper vid tändning etc.
Du klarar gladeligen av mindre reparationsvetsningar med de vanligaste som är 2,5 och 3,25 elektroder.
Dock kan du inte svetsa allt för många elektroder i en följd innan maskinen bryter och måste kyla ned sig innan du kan fortsätta svetsa.
2,5mm elektroder går det att köra fler av än de grövre.
Du belastar svetsen mindre pga. lägre inställt strömuttag, och kan då köra längre tid.
Man definierar detta mätetal som intermittens.
Med en 180 strömkälla går det att svetsa några elektroder till helt enkelt utan att svetsen vill vila.
Men normalt vid mindre reparationer skall det ju alltid slipas och fogberedas mm,
så det blir ju endock en del tid för svetsen att kyla ned mellan varven.
Så det kanske inte du märker av så mycket.
Trefas till enfas övergångshandsken du funderade över är som någon annan mycket riktigt har svarat på,
Det kan vara ett enkelt sätt att få till ett enfasuttag som har 16A säkring.
Ett normalt 220V uttag har idag oftast 10A i säkring, och det räcker inte till oftast.
Man skall passa sig att köra så vanliga automatsäkringar som oftast sitter i nyare centraler löser ut i onödan då de tappar i sin karraktäristik om de löser ut för många gånger.
En vanlig Diacedsäkring( gammal rund porslinsäkring) är normalt sett trögare och tål högre värmelast än automatsäkringar.
Men det finns även olika tröga automater, det ser du på tilläggsbeteckningen tex 10A med B,C eller D karraktär.
D är trögare/ långsammare i utlösning än tex B vid piklast.
Men med en ny och korrekt installation av elektriker får man i dag även montera och säkra av enfas uttag i en verkstad med 16A om man har 2,5mm2 kabel i installtationen.
Då är det bara thermofunktionen i svetsen som styr max effektuttaget.
Ett annat bra tillbehör till en sådan här svets förutom tre till en fasadaptern är att ha en 220V skarvsladd med 2,5mm2 kabelarea istället för normal skarvsladd som har 1,5mm2.
Eller en vanlig 16A trefas skarvsladd att använda istället som skarvsladd gör att du får 2,5mm2 i skarvkabeln om du vill tex ha 25- 50 m mellan vägguttag och svetsen.
Då får du inte samma spänningsfall om du har en bit till eluttaget, och bättre funktion på svetsen.
Vilket kan göra stor skillnad på hur en Classic beter sig om du kanske står en bit ut på en gårdsplan och svetsar med lite längd på skarvsladd som exempel.