Motorsåg och handhållet

Husqvarna 242 XPG - 15 år på hyllan, vad fixas innan start?

7 inlägg 4691 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 242 XPG - 15 år på hyllan, vad fixas innan start?

BrolleSenior  
#534957 Hittade farsans 242:a när vi röjde i garaget. Enligt utsago ska den ha gått som en dröm för ~15 år sedan, innan den försvann i bråten. Vill återställa den i fint skick men har ingen vidare vana av mek med sågar så skulle behöva lite hjälp med vad jag ska felsöka/byta innan jag sätter ihop sågen igen.

Höll OK komp innan jag demonterade den men jag startade den aldrig. Alla vätskor var tömda. Hittills har jag demonterat förgasare, svänghjul, koppling mm. Allt är i bitar, förutom att jag inte delat vevhuset. Har gjort rent allt utvändigt, inte öppnat förgasaren. Hittills är de enda som behöver bytas vibrationsdämparna. Dessa var helt slut och antagligen anledningen att sågen hamnade på hyllan från början.

Tar nu tacksamt emot tips på vad jag bör inspektera/serva/byta nu när jag har pärlan i delar! Bör jag byta kolvringar trots att cylindern är oskadad? Ska något i förgasaren bytas ut? Vad är bra att tänka på när man startar en såg för första gången på 15 år?

Som sagt har jag begränsad erfarenhet av just motorsågar så tips du hade gett till en 5-åring tas emot med öppna öron!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 XPG - 15 år på hyllan, vad fixas innan sta

anersimyra  
#534959 Om du säljer den till mig så kan jag sen berätta vad som behövde bytas.. :d

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 XPG - 15 år på hyllan, vad fixas innan sta

anersimyra  
#534961 Men lossa i alla fall locket på förgasaren och se om membranet är helt och att det lilla metallfiltret är inte är igenkorkat, och även att gummitätningen på nålen inte torkat och fallit bort.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 XPG - 15 år på hyllan, vad fixas innan sta

anersimyra  
#534962 Hela bränsleslangen med suglod bör du förstås byta.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 XPG - 15 år på hyllan, vad fixas innan sta

Brozzlaren  
#534964 Bästa sågen som någonsin tillverkats, blås ur filtren tanka och kör.
Mvh Börje.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 XPG - 15 år på hyllan, vad fixas innan sta

tallen100  
#534981 Skulle ha hällt i bränsle och provstartat, det som kan behöva bytas är bränsleslang och membran men dom kan även vara hela.

Finfin såg iaf :-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 XPG - 15 år på hyllan, vad fixas innan sta

totte  
#535053 Byt membranen i förgasaren, har den legat i 15 år är det inget att ens kolla, bara att byta. Byt slangar och filtret i tanken, oavsett om det ser helt ut eller inte. Är det inte sprucket så blir det så fort den börjar användas. Anslutningen mellan förgasare och cylinder bör kollas riktigt noga, minsta läcka där är förödande.

Så förstås nytt stift, sotning och rengörning. Om kolvringarna inte ser slitna ut och är spänstiga, bör vara ungefär jämntjocka runt om, så finns det ingen anledning att byta.

Så hoppas vi att vevaxeltätningarna är OK, annars blir det problem, jag har för mig att den ena tätningen är sammanbyggd med lagret och är svår att få tag på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).