Virkesmätning och Matrisfub

Kollektivmätning gynnar den slarviga

15 inlägg 6062 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kollektivmätning gynnar den slarviga

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530936 Efter att ha spanat på denna infofilm:

Så känns det som den slarviga skogsägare gynnas på bekostnad av den noggrannare.
Det lär ju vara omöjligt att bedöma dåligt tillrett virke eller krokighet vid fjärravläsning. Eller finns det en ytterliggare formler som hjälper till vid bedömning t.ex. där vikten är en faktor? Köper resonemanget med sannolikhetsberäkning och att för industrin ger det samma resultat men för den enskilde borde det kunna slå väldigt.
Off topci Visst känns det lite hedenhös att endast med ögat bedömma traven. Borde ju finnas ganska kraftfulla bildhanteringsprogramm som skulle kunna beräkna röt och volym mycket bättre.



   TS
Avatar Fallback

Re: Kollektivmätning gynnar den slarviga

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534517 Är självklart att inte nya mätformer är mer rättvis än de gamla.
Här i vårt område med stor andel bolagsskog. Har slarv gynnat och bekräftat sanning att 4 % är vrak vi inmätning.
Dvs, 4 av 100 timmerbilar har industrin stulit med hjälp av sitt eget slarv.
Ju slarvigare Korsnäs eller Stora har varit ju mer sant, har det varit att de ska ha 4 av 100 timmerbilar med släp gratis.
Så dom har varit noga med sitt slarv.
Tänk baklänges, vad 4 % gör på miljarderna på nettovinsten.
Nej de tänker inte betala för de 144 ton virke av 3600 ton som de får in per 100 bil/släp.
Har jobbat vid bägge massabruken i Gävle/Skutskär med reparationer.
De enda vrak som finns i vedgården efter inmätningen är skrot som kommit med importvirke.
Allt virke går oavkortat till kokning.
Ett undantag finns. Bark och övergrovt flisas till värme.
Lär ju inte bli dyrare för industrin att klassa ned en hel biltrave, ca 12 ton. Än det generella avdraget på 4%
Som är ungefär lika med 1,44 ton av 36 ton. (3 st travar)
Det är naivt att tro att industrin tänker betala mer än vad de behöver.

Användarvisningsbild

Re: Kollektivmätning gynnar den slarviga

Brozzlaren  
#534542 Vikten av vrakersättning kan inte nog poängteras. Inga kontrakt utan det.
Mvh Börje.

Avatar Fallback

Re: Kollektivmätning gynnar den slarviga

jannee  
#534643 Har fått slutredovisning från Södra. Enligt deras mätning har jag levererat 3 % mer massaved än vad skördaren fått på sin dator.
Vrak en kubik av levererade 300 kubik.
M.a.o skördarmätning är nog inget jag vill satsa på. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kollektivmätning gynnar den slarviga

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535014 Tre procent är mycket.
Kalibrering av skördaraggregatet bör nog ifrågasättas då.
Ett väl kalibrerat aggregat är minst lika noggrant som gubben på mätbryggan med sin okularbedömning.

Användarvisningsbild

Re: Kollektivmätning gynnar den slarviga

Brozzlaren  
#535016 Har en känsla av att förare absolut inte vill hamna i en situation där det är tvärtom.
Mvh Börje.

Avatar Fallback

Re: Kollektivmätning gynnar den slarviga

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535018 Kanske har jag fel i min bedömning om betalningen av massa.
Mellanskogs VD ger en vink om att mycket bränsleved kommer att nu gå i massaveden i fortsättningen.
Då förutsätter det hela travar sekunda och noggrant sorterade primatravar utan vrakinslag.
Bränsleveden blir då lite bättre betalt.
Och groten blir bränsleved igen.

Avatar Fallback

Re: Kollektivmätning gynnar den slarviga

jannee  
#535026 Du Famag kan troligtvis helt rätt.
Berättade för skördarföraren om mitt resultat, han sa då i förbigående att han alltid brukar få lägre siffror än vad som mäts in, gäller tydligen både timmer, kubb och massaved.
I.o.f.s. såg jag han aldrig kalibrera men å andra sidan var jag ej heller med, endast när jag visade på nya bestånd med borragranar.
Har ännu inte fått besked på hur mycket timmer och kubb som mäts in, där har jag ingen koll - ännu.

Avatar Fallback

Re: Kollektivmätning gynnar den slarviga

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535029 Skördaren ligger oftast lågt som Brozzlaren påpekar.
Har att göra med ersättningen för huggningen. Men det är rapporteringen det.
Kalibreringen ska vara korrekt i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Kollektivmätning gynnar den slarviga

jannee  
#535031 Inte för jag begriper mycket, tvärtom nada.
Men jag har en kopia från skördaren vad som är avverkat, ALLA sortiment, tidsåtgång = hela köret men fattar ändå nada :grin:

Avatar Fallback

Re: Kollektivmätning gynnar den slarviga

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535036 Skördaren rapporterar in något för lite volym.
När virkesköparen fått virket inmätt. Så får skördaren slutlikvid, för sitt arbete.
Skördaren rapporterar i underkant, för att inte få skuld till arbetsgivaren.

Du fattar säkert skördarlistan om du ger dig tid analysera den och mätbeskedet.

Avatar Fallback

Re: Kollektivmätning gynnar den slarviga

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535038 3% felmätning på skördaren är inget att snacka om. Inmätningen accepterar 5%. Begär man kontrollmätning på en leverans och avvikelsen är mindre än 5% så gäller den ursprungliga mätningen och man får betala kontrollmätningen själv. Det kan precis lika gärna vara inmätningen som mätt 3% fel.

Avatar Fallback

Re: Kollektivmätning gynnar den slarviga

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535043
jannee skrev:Har fått slutredovisning från Södra. Enligt deras mätning har jag levererat 3 % mer massaved än vad skördaren fått på sin dator.
Vrak en kubik av levererade 300 kubik.
M.a.o skördarmätning är nog inget jag vill satsa på. :mrgreen:


En kubik vrak av 300 är osannolikt lite. Här i lågprislandet vrakas konstant ett par procent helt oavsett hur virket ser ut.

Avatar Fallback

Re: Kollektivmätning gynnar den slarviga

jannee  
#535045 Jag har också hört liknande siffror. Sanningen är den att flera av billassen var det inget vrak alls.
Nu var det barrmassaved, björk och aspmassaved som det gällde.
Energiveden hamnar på vedbacken.
Han som körde skotaren kanske varit lite för snäll = sorterat för noga.
ELLER kanske Södras inmätare (Mönsterås) inte är lika petnoga.

Avatar Fallback

Re: Kollektivmätning gynnar den slarviga

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535075 Det brukar plussas på ett par kubik vrak i varje lass som kallas "kollektivavdrag enligt stickprov" Då har de tagit en usel bolagsbunt och provmätt varenda pinne. Sen smetas den vrakandelen ut på allt som de köper. Då spelar det ingen roll hur noga markägaren sorterat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).