lör 06 okt 2018, 18:26#527486
Jo, det bästa vore nog en hydraulisk vinch på vagnen. Men jag kör inte många timmar per år, det är därför jag fortsatt med wirekranen fram till nu då jag hittade en billig gammal kärra med griplastare. Alltså vill jag undvika en lösning där vinschen är värd mer än dubbelt så mycket som resten av vagnen. Det må ha varit ett grovt underpris, men jag gav 5000kr för en sliten men fullt fungerande griplastarvagn!
Vad gäller Gallringspelle tänkte jag inte förstöra något. Det ser ut som vinschen bara sitter fast med några bultar. Vill man sätta dit den igen borde det vara snabbt gjort.
Jag förstår att det vore bättre att ha vinschen på vagnen om (när) man tippar med den. Men kan acceptera även en hyfsad lösning tills vidare. När livet bjuder mer fritid kommer jag nog skaffa både fyrhjulsdriven traktor och bättre vagn, men den investeringen får vänta tills jag har tid att göra mer än bara hämta vindfällen. Lägger mer krut på självverksamheten när det gäller röjning än när det gäller huggning.
Med detta i åtanke, ska jag glömma alternativet att använda den kraftuttagsdrivna vinsch jag har och börja leta begagnad hydraulvinsch? Om jag ska använda starvinschen, hur ska jag då bäst montera den? På traktor eller på kärran? Hur ska jag driva den om jag sätter den på vagnen? (Vad menas med "drev och kedja" ovan? Ska jag inte bara använda en vanlig kraftaxel oavsett var jag monterar vinschen?).
Sista alternativet är att köra två vändor, en med Gallringspelle och dra ihop virket och en med vagnen, men rätt vad det är har man missat något och då kommer jag sakna vinsch på vagnen.