Skotare

Rottne F10B köptips

6 inlägg 3343 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne F10B köptips

KalleKarl  
#526430 Hej!
Jag tänkte fråga om någon har några köptips till en f10b från 2014/2015?
Vad som brukar vara fel på dem och vad man ska kolla lite extra på isådna fall🙂

MVH Kalle



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Rottne F10B köptips

skogsjan695xl  
#526434 Kolla hyttdämpningen om sådan finns. Kolvarna är dyra och rätt så vanligt att dom läcker även bussningar i hytten bör kollas.
Sprickor i bankarna är nått du ska kolla efter.

Avatar Fallback

Re: Rottne F10B köptips

bgl  
#526445 Lika viktigt som att kontrollera en till salu begagnad maskin är att titta på säljaren och framför allt övriga intresserade spekulanter.
Är det kompetent folk som driver upp ett pris är det mindre farligt att hänga med än om nollkunniga lycksökare hetsar fram prishöjning, då gäller det att ducka!

Avatar Fallback

Re: Rottne F10B köptips

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526672 Kompisen körde en i blötmarksskotning med extra breda band. Boggielagringarna uppskattade inte detta och fick renoveras ett par gånger innan 10000h. Som jag förstod det så var det både hjullager och boggilagring som tog stryk.

Användarvisningsbild

Re: Rottne F10B köptips

KalleKarl  
#526866 Juste! Kan tänka mig det, men börjar kolla på en lite större maskin då vi ska köra mer slutavverkning än gallring. Så typ ponsse wisent eller nåt i den storleken hade jag tänkte mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne F10B köptips

skogsjan695xl  
#526957 Ska du ha en i 11ton klassen kan du köpa nästan vilken wisent, tj1110, valmet 840 som helst. Reservdelar finns gott om till alla dom, det jag tycker är A och O är att du ska ha nära till en bra serviceverkstad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).