ons 12 sep 2018, 21:37#524602
Kanske avluftningen på bränletanken är tät?
Testa och kör med tanklocket borta eller i allafall löst, och se om det gör någon skillnad.
Är det en gummihals mellan cylinder och förgasare som är spräckt kanske den drar tjuvluft,
men det borde inte vara tidsberoende så återkommande.
Detta testas enklast att spruta startgas runt gummihalsen, om själva luftintaget är en bit bort.
Har även haft erfarenhet av problem mer beroende på varvtal/ belastning än tid på en gammal Yamaha Kodiak,
där var det både primär och sekundär magnet till CDI tändsystemet.
Gnista fanns på stiftet men var otroligt svag.
Kunde stundtals vara svår att starta, men gick framförallt orent vid högre belastning eller varvtal.
Men gick normalt i det lägre varvtalsregistret.
Felet var att den ena av spolarna hade brunnit upp.
Original Yamaha tändspole kostade då för 20 år sedan en smärre förmögenhet.
Då ohmtalet var känt från data i verkstadsmanualen, så mättes endast den lackade tråden upp vad gäller diameter, och lindade då om tändspolen själv efter att konstaterat hur lång tråden skulle vara för att få samma motstånd.
Tråd köptes för en spottstyver på en lindareverkstad för större elmotorer.