Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

RUD Duetta Tracks

6 inlägg 3752 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

RUD Duetta Tracks

Torbjörn Johnsen  
#523047 Mellanting mellan band och kedjor från RUD visas på Metko-mässan av finska Fomatec.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: RUD Duetta Tracks

Torbjörn Johnsen  
#523053 Lite mer info om de här boggi-kedjorna:
Tillverkas av tyska företaget RUD i Tyskland. Enligt tillverkaren väger de ca 50% jämfört med ett vanligt band och kostar ungefär lika mycket.

En fördel är att de bygger mindre vid hjulens ytterkanter (se bild nedan). Allt eftersom skogshjulen blir bredare så minskar utrymmet mellan ram/stakar och däck...

Kedjorna ger enligt tillverkaren samma grepp som band men inte samma bärighet. Tester visar att de fungerar utmärkt i snö och is enligt RUD.

   TS
Avatar Fallback

Re: RUD Duetta Tracks

bgl  
#523058 Vad händer när lederna mellan sidolänkarna blir uppglappade och länkarna trycks in mot däcken?

Avatar Fallback

Re: RUD Duetta Tracks

tallen100  
#523127 Nja.. tycker inte det ser så hållbart ut, men visst så länge dom är nya.
Men samma grepp som ett band.. skulle mer tro samma grepp som kedjor :d
Och bärigheten bör ju vara något bättre med band :???:

Avatar Fallback

Re: RUD Duetta Tracks

Hema  
#523174 Borde verkligen minska risken för att kedjorna hasar runt o börjar nöta på trumpeter eller annat. Gillar idén, kanske bra o ha fram på en 8-hjulig skotare.

Avatar Fallback

Re: RUD Duetta Tracks

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523514 Minns jag inte fel så fanns liknande i Koppoms monter redan 2009 eller 2011 på Elmia. En snarlik föregångare var det iaf.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).